HelB myytiin – Kuinka käy henkilöstön?

Helsingin kaupunki on päättänyt myydä omistamansa bussiyhtiön liiketoiminnan Koiviston Auto -konserniin kuuluvalle Viikin Linjalle. Henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä uuden työnantajan palvelukseen ensi vuoden alusta lukien. Tarkemmat henkilöstövaikutukset selviävät JHL:n pääluottamusmies Hannu Toikkasen mukaan viimeistään ensi vuoden alussa.

Helsingin kaupunginvaltuuston viime viikolla siunaamassa kaupassa Koiviston Auto-konsernille siirtyy Helsingin Bussiliikenne Oy:n liiketoiminta sekä kalusto. Samalla Koiviston Auto saa vajaan neljänneksen markkinaosuuden pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä.

Hannu ToikkanenKauppasumma on 24 miljoonaa euroa, joka on noin puolet HelBin kirjanpitoarvosta.

Alhainen kauppahinta selittyy sillä, että yhtiö on ollut raskaasti tappiollinen perustamisestaan, eli vuodesta 2004 lähtien. Silloin kaupunki yhtiöitti HKL-bussiliikenteen ja tappiollisen tytäryhtiön Suomen Turistiauton Helsingin Bussiliikenne Oy:ksi.

Henkilöstöä kauppa ei yllättänyt.

– Tätä on odotettu vuodesta 2012, jolloin kaupunki hieroi kauppoja Pohjolan Liikenteen kanssa, kommentoi JHL:läisten pääluottamusmies Hannu Toikkanen.

Kuljettajia yli 800

HelB Oy työllistää runsaat 900 henkilöä, joista kuljettajia on 820. Noin 300 heistä on JHL:n jäseniä, loput kuuluvat joko AKT:hen, Jytyyn tai ovat järjestäytymättömiä.

Juuri nyt yhtiön henkilöstö on odottavalla kannalla, sillä kaupan tarkemmat henkilöstövaikutukset selviävät vasta marras-joulukuussa tai ensi vuoden alussa, jolloin viimeistään laaditaan henkilöstöä koskeva siirtosopimus.

– Kaikki siirtyvät liikkeenluovutuksen sääntöjä noudattaen Koiviston Auto-konsernille. Todennäköistä pon, että jossain vaiheessa alkaa kuitenkin päällekkäisten toimintojen karsiminen, ennakoi Hannut Toikkanen.

Tämä koskee lähinnä HelBin hallinnossa työskenteleviä, ei kuljettajia.

Eläkevastuut eivät siirry

HelBissä on käytössä yksityisen auto- ja kuljetusalan sopimus. Pitkään palvelleiden työntekijöiden lisäeläkkeet ja niihin liittyvät vastuut eivät siirry uudelle omistajalle, vaan jäävät paperiyhtiöksi muuttuvalle Helsingin Bussiliikenteelle – viime kädessä siis Helsingin kaupungille.

– Muista henkilöstöeduista, kuten vapaalipuista ja työsuhdeasunnoista, sekä mahdollisista eläkemuutoksista ja muista työn tekemiseen liittyvistä asioista neuvotellaan loppuvuoden aikana, sanoo Toikkanen.

Pääluottamusmies kuvailee viime vuosia henkilöstön kannalta raskaiksi, sillä huhuja bussiyhtiön myynnistä on liikkunut vähän väliä.

– Myös kilpailu linjoista on ollut veristä ja yt-rumba sen mukainen. Kolmen viime vuoden aikana yt-neuvotteluja on käyty yhdeksän kertaa. Toivottavasti tilanne nyt rauhoittuu, Toikkanen sanoo.