8.3.2018

HSL kilpailuttaa lähiliikenteen, kuinka käy konduktöörien?

Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailutus käynnistyy tänä keväänä. VR:n lähiliikenteen henkilöstön kannalta monta kysymystä odottaa vielä vastausta.

VR:n henkilöliikennemonopoli saattaa murtua, kun Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailutus toden teolla tänä keväänä käynnistyy. VR on jo ilmoittanut osallistuvansa kisaan mutta mukaan odotetaan myös useita kansainvälisiä raideyhtiöitä.

Tarjolla on satojen miljoonien eurojen suuruinen potti kahisevaa, sillä kyse on 10-vuotisesta sopimuskaudesta (2021-2031). Kilpailutuksen järjestää ja liikennettä harjoittavan operaattorin valinnan tekee pääkaupunkiseudun kuntia edustava Helsingin seudun liikenne (HSL).

Alun perin pääkaupunkiseudun raideliikenne piti kilpailuttaa jo pari vuotta sitten, mutta silloin HSL ja VR neuvottelivat viisivuotisen suorahankintasopimuksen. Sen johdosta VR tehosti toimintaansa ja alensi hintojaan 30 miljoonalla eurolla. Tällä viikolla HSL ja VR ilmoittivat sopineensa uudesta hinnasta nykyisen sopimuksen loppujaksolle (kesäkuuhun 2021), ja siitä HSL:lle koituva säästö on 27 miljoonaa.

Miten käy konduktöörien?

Teppo JärnstedtTätä nykyä VR operoi joka päivä noin 800 HSL-lähiliikenteen junavuoroa, ja matkustajia on päivittäin noin 200 000. Lähiliikenteen Flirt-junissa työskentelee noin 300 konduktööriä.

Mitä kilpailuttaminen ja operaattorin mahdollinen vaihtuminen tarkoittaa konduktöörien kannalta, Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt?

– Moni asia riippuu siitä, millaisen tarjouspyynnön HSL jättää. Toistaiseksi ei ole varmuutta edes siitä, säilyvätkö konduktöörit lähijunissa, ja jos säilyvät, mikä on heidän työnkuvansa.

Lähiliikenteen konduktöörien tehtävät muuttuivat kertaheitolla viime vuoden kesäkuussa, jonka jälkeen heiltä ei ole enää voinut ostaa lippua. Nykyään konduktöörit partioivat pareittain junissa ja ohjaavat ja opastavat matkustajia ja voivat poistaa liputtomat matkustajat.

– Tuskinpa lähiliikenteen konduktööreistä kokonaan luovutaan, mutta tehtäviin saattaa tulla isojakin muutoksia. Suotavaa olisi, että he saisivat lipun tarkastusmaksun kirjoitusoikeuden, vähän samaan tapaan kuin yksityisillä parkkifirmoilla on, Järnstedt sanoo.

Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella

sisäkuva junasta

Tärkeimpänä Teppo Järnstedt pitää kuitenkin sitä, että jos operaattori vaihtuu, siirtyy henkilöstö kilpailun voittaneelle liikenteenharjoittajalle liikkeenluovutuksella. Näin HSL on alustavasti linjannutkin.

– Toinen kynnyskysymys on, että yhtiö noudattaa alalle neuvoteltuja työehtosopimuksia, Järnstedt painottaa.

Koska HSL hakee kilpailutuksella noin kymmenen prosentin säästöjä nykytasosta, ei junissa partioivien konduktöörien määrää tulla ainakaan lisäämään. Hinnan lisäksi kilpailutuksessa huomioidaan liikenteen luotettavuus, täsmällisyys, asiakastyytyväisyys ja kaluston siisteys.

Täsmällisyydessä nykyistä operaattoria VR:ää on hankala voittaa, sillä esimerkiksi viime vuonna lähiliikenteen junat kulkivat 96-prosenttisesti aikataulussa. HSL:n asiakastyytyväisyyskyselyyn mukaan 84,5 prosenttia lähijunamatkustajista oli tyytyväisiä nykyiseen liikenteeseen ja palveluun.