7.4.2020

Lentokenttien turvatarkastukset puistattivat aiemmin Daniela Suomista – nyt hän on itsekin turvatarkastaja: ”Tarkoituksemme ei ole pelotella”

JHL:läinen Finavian palveluneuvoja Daniela Suominen Turun lentoaseman infotiskillä.

JHL:läinen Daniela Suominen auttaa matkustajia löytämään kadonneita matkalaukkuja ja matkamuistoja. Turvatarkastuksessa hän kertoo ystävällisesti mutta määrätietoisesti, mitä matkustamoon ei saa viedä.

Onko sinulla nesteitä laukussa? Puhelinta? Tablettia? Tietokonetta? Asiakasneuvoja Daniela Suominen, 29, katsoo matkustajaa silmiin turvatarkastustiskin takaa Turun lentoasemalla. Hän ojentaa ystävällisesti salpapussin kasvovoidetta varten.

Matkustajat ovat tottuneet turvamääräyksiin eivätkä vastusta nesteiden laittamista muovipusseihin. Joskus Suominen kuitenkin joutuu poistamaan esineitä matkustajilta.

– Täällä on oltava periksiantamaton, hän sanoo.

Lentoturvallisuus ja sen kehittyminen kiinnostavat lentokenttäyhtiö Finavialla työskentelevää Suomista.

”Turvatarkastuskoulutus antoi itsevarmuutta.”

Hän muistaa, että turvatarkastukset puistattivat häntä, ennen kuin hän pääsi lentoasemalle töihin.

– Muutkin matkustajat voivat kokea sen niin. Meidän ei kuitenkaan ole tarkoitus pelotella ihmisiä vaan taata heidän turvallisuutensa.

Turvatarkastuskoulutus antoi Suomiselle itsevarmuutta.

– Minusta tuli rohkeampi ja uskallan puuttua asioihin toisella tavalla. Työ on opettanut paljon. Olen kehittynyt valtavasti siitä, kun tulin tänne nuorena aikuisena.

Finavian palveluneuvoja Daniela Suominen auttaa matkustajaa lähtöselvitysautomaatilla Turun lentoasemlla.

Lue myös: Turvatarkastaja Toni Korlee kohtaa 20 000 matkustajaa päivässä – Uudessa ja upeassa työpisteessä on yksi iso miinus

Aamiainen aamulentojen jälkeen

Kun edessä on neljältä alkava aamuvuoro, Suominen nousee sängystä kolmelta. Hän meikkaa ja tekee itselleen kampauksen. Lentoasemalla hän tarkistaa työkavereidensa kanssa, että turvatarkastuslaitteet toimivat. Sitten he avaavat lentoaseman.

Yön aikana kentälle on laskeutunut lentokoneita aamun reittilentoja varten. Joka aamu Turusta lähtee kolme reittilentoa, ensimmäinen Riikaan puoli kuudelta, sitten Helsinkiin ja Tukholmaan. Vilskettä riittää, sillä koneet yleensä täyttyvät, Suominen sanoo.

”Matkustajien ongelmat voi aina ratkaista.”

– Ensin hoidamme aamulennot, sitten syömme aamiaista.

Aamupäivällä Turusta lähtee vähintään kolme lentoa ja iltapäivällä ja illalla vielä kourallinen. Enimmillään lähtöjä voi olla 13–15 päivässä, Suominien arvioi. Aamuvuoro jatkuu kello 12.30 asti ja iltavuoro alkaa 11.30–12.30 lentojen lähtöajoista riippuen ja loppuu 21.30.

Pulmien ratkaisija

Daniela Suominen työskentelee myös infotiskillä. Siellä hän auttaa matkustajia löytämään kadonneita matkalaukkuja ja matkamuistoja ja kertoo, miten he voivat antaa lentoyhtiöille palautetta.

– Matkustajien ongelmat ovat aina ratkaistavissa. Jos en osaa vastata johonkin, voin aina soittaa palvelupäällikölle.

”Harjoittelemme onnettomuuksien varalta, mutta ikinä ei voi tietää, mitä voi tapahtua.”

Suomisen työtehtäviin kuuluu myös turvatarkastuksia ulkona lentokentällä. Lisäksi hän tekee kulkulupakortteja lentokentällä liikkuvalle henkilökunnalle. Kerran Suominen ja muutama hänen työkavereistaan lainattiin Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastukseen henkilöstövajeen vuoksi.

– Siellä oli ihan eri rutiini. Matkustajat eivät lopu ikinä. Heitä tulee taukoamatta. Täällähän on hetkiä lentojen välissä, jolloin ei tapahdu mitään.

Matkustajat voivat jättää ruumaan menevät matkatavaransa itsepalveluna Turun lentokentällä.

Lue myös: Mikko Santaniemi, 67, on pitänyt Oulun lentokenttää kunnossa 45 vuotta ja juoksi äsken puolimaratonin – ”Eläkkeellä aion urheilla vielä enemmän”

Onnettomuusharjoituksia säännöllisesti

Haastattelupäivän aamuna lentokentän läheisyydessä sijaitsevan rahtiyrityksen pihalla tapahtui kemikaalionnettomuus. Kolmetoista paloautoa hälytettiin paikalle, kun trukki oli työntänyt piikkinsä ammoniumkloridia sisältävään konttiin.

Lentoasemalla onnettomuuksiin valmistaudutaan harjoittelemalla säännöllisesti. Kentällä on omat paloautot valmiina ensihädän pelastustehtäviin.

– Nuoremmat työntekijät ovat kyselleet, mitä pitää tehdä, jos jotain oikeasti tapahtuu. Olen vastannut, että on toimittava tilanteen mukaan ja sovellettava sitä, mitä harjoituksissa opimme. Etukäteen ei voi tietää, mitä voi tapahtua.

Valmiutta saatetaan nostaa myös lentokentän ulkopuolisten tapahtumien vuoksi. Näin kävi esimerkiksi Turun puukkoiskun yhteydessä 2017.

Turku – vuoden lentoasema

Tammikuussa Finavia nimesi Turun lentoaseman vuoden lentoasemaksi. Sen matkustajamäärä nousi vuodessa 22 prosenttia ja viime vuonna sen kautta kulki 452 927 matkustajaa. Matkustajamäärä on ollut 2000-luvulla 300 000–400 000, mutta joinain vuosina se on pudonnut alle 300 000. Ennen viime vuotta matkustajamäärä oli noussut yli 400 000:n vain kerran, vuonna 2012.

Turun lentoasema on Suomen neljänneksi isoin matkustajamäärissä mitattuna. Isompia ovat Helsinki-Vantaan, Oulun ja Rovaniemen lentoasemat.

Turusta lähtevät koneet lentävät useimmiten Helsinkiin, Tukholmaan, Maarianhaminaan ja Riikaan, mutta Turusta on lentoja myös esimerkiksi Puolan Gdanskiin ja Pohjois-Makedonian Skopjeen. Iso osa Turusta matkustavista on liike-elämästä ja duunareita, Suominen kertoo.

Talvella on tilauslentoja Teneriffalle sunnuntaisin.

”Aluepäällikkömme ymmärtää, että työ sujuu, kun henkilökunnasta pidetään huolta.”

– Lentoyhtiöt ovat kiinnostuneet Turun lentoasemasta, ja ihmiset ovat huomanneet, että Turustakin voi lentää.

Unkarilainen halpalentoyhtiö Wizz Air lentää Turusta Gdanskiin, Krakovaan, Kaunakseen ja Skopjeen.

Finavialla on runsaat 40 työntekijää Turussa, 12 infotiskillä ja turvatarkastuksessa ja kolmisenkymmentä muissa tehtävissä.

Turusta on säännöllisiä lentovuoroja myös Riikaan ja Skopjeen. Kuva: Daniela Suominen

Tähtäimessä oli matkatoimistotyö

Daniela Suominen opiskeli ammattikouluttaja Axxellin matkailulinjalla Paraisilla. Hän oli aikaisemmin opiskellut kokki- ja tarjoilijalinjoilla ja kokeillut iltalukiota, mutta ne eivät hänelle sopineet. Vain matkailuala kiinnosti. Lentoasemalle hän pääsi töihin pian tutkinnon suorittamisen jälkeen.

– Suoritin viimeisen harjoittelujaksoni täällä kesän ajan, minkä jälkeen valmistuin. Pari viikkoa valmistumisestani palvelupäällikkö soitti ja tarjosi työtä.

”En ole vielä tottunut heräämään aamukolmelta.”

Oikeastaan Suominen oli tähdännyt matkatoimistoon töihin, mutta nykyisin suurin osa matkoista varataan verkossa.

– Olen viihtynyt tosi hyvin. Parasta työssä ovat työkaverit sekä tietynlainen vapaus. Palvelupäälliköllämme on sydän paikallaan ja hän huomioi työntekijät. Aluepäällikkömme ymmärtää, että työ sujuu, kun henkilökunnasta pitää huolta.

Työn ainoa huono puoli on aamuvuoro. Daniela Suominen on työskennellyt lentoasemalla yli kuusi vuotta, mutta aamukolmelta heräämiseen ei vaan voi tottua.

– Onneksi minulla on työkaveri, joka ei pidä iltavuoroista. Voin usein vaihtaa vuoroa hänen kanssaan.

Finavian palveluneuvoja Daniela Suominen muistaa, että lentoasemien turvatarkastukset puistattivat häntä, ennen kuin hän alkoi työskennellä lentoasemalla. – Meidän ei kuitenkaan ole tarkoitus pelotella ihmisiä vaan taata heidän turvallisuutensa.

Matkakuumetta Helsinki-Vantaalla

Asiakasneuvojan pitää olla iloinen, positiivinen ja ulospäin suuntautunut. Turvatarkastuksessa taas pitää olla päättäväinen ja siellä tarvitaan myös värinäköä. Kieliäkin on hyvä osata, ainakin suomea, ruotsia ja englantia.

– Venäjä ja puolakaan eivät olisi pahitteeksi, Daniela Suominen sanoo.

Hän seurustelee venäläistaustaisen miehen kanssa ja toivoo oppivansa venäjää.

”Minulle ei tule matkakuume töissä.”

Daniela Suominen pitää itsekin matkustamisesta ja suuntaa ulkomaille pari kertaa vuodessa. Hän on käynyt 15 eri maassa ja kävi haastattelua seuraavalla viikolla Islannissa. Työ Turun lentoasemalla ei kuitenkaan nosta matkakuumetta.

– Ei, niin ei ole käynyt koskaan. Helsinki-Vantaan lentoasemalla minulle tulee matkakuume, koska siellä on niin paljon ihmisiä menossa niin moneen eri paikkaan.

Tukholmassa käyntiä Suominen ei laske ulkomaan matkaksi. Siellä hän käykin laivalla. Vain kerran hän on lentänyt Tukholmaan.

– Kävin Ed Sheeranin keikalla. Lensin, koska aikataulu oli niin tiukka. En olisi kerinnyt töihin muuten.