Jopa 130 konduktöörin työpaikka on vaakalaudalla. Konduktöörit vastustavat työnantajan aikeita kahden päivän lakolla.
Aila Jaakkolaa ei hymyilytä. Hänellä on takanaan yli 40 vuoden työura VR:n palveluksessa. Nyt hän on vaarassa menettää työpaikkansa lähiliikenteen konduktöörina.
Jaakkolan työnantaja VR ilmoitti huhtikuussa 2025 muutosneuvotteluista, jotka koskevat lähes kaikkia pääkaupunkiseudun lähiliikenteen konduktööreja. Työnsä voi menettää jopa 130 ammattilaista.
Konduktöörit vastustavat irtisanomissuunnitelmia kahden päivän lakolla 8.–9. toukokuuta. Aila Jaakkola seisoo tuulisena torstaiaamuna Helsingin päärautatieasemalla lakkovahtiliivi päällään. Hän ei säästele sanojaan työnantajansa toiminnasta.
– Siis v…n väärin, hän sanoo.
Jaakkolalla on eläkkeeseen viisi vuotta aikaa. Nyt hän saattaa joutua työttömäksi ja pelkää, että joutuu muuttamaan pois omasta kodistaan.
– Menee elämä ihan päin peetä, suoraan sanottuna.
”Hyvän asian puolesta lakkoillaan”
Ammattiliitto JHL:n tietojen mukaan VR:n suunnitelmissa on korvata konduktöörit järjestyksenvalvojilla. Näiden palkkaaminen tulisi konduktööreja halvemmaksi.
Muutosneuvottelut jatkuvat ainakin toukokuun loppuun. Jos massapotkut toteutuvat, irtisanottavien työt loppuvat kesällä 2026. Pitkä siirtymäaika johtuu siitä, että VR joutuu kilpailuttamaan junien turvapalvelut, jos juniin lisätään järjestyksenvalvojia tai vartijoita.
Lakkovahdit ovat päivystäneet Helsingin ja Riihimäen asemilla heti aamusta. Lähiliikenteen konduktööri Satu Reinikainen on lakossa ensimmäistä kertaa. Hän toimii puheenjohtajana JHL:n yhdistyksessä 51, joka edustaa muun muassa konduktööreja.
– Tuntuu jännittävältä, hyvän asian puolesta lakkoillaan. Olen tosi kiitollinen yhdistyksemme jäsenille. He halusivat mielellään tulla tukemaan tätä tilannetta.
Töitä piti riittää kymmeneksi vuodeksi
Konduktöörien työehdot heikkenivät jo vuosia sitten. Työantaja esimerkiksi alensi palkkoja ja poisti palkallisen ruokatauon.
Helsingin seudun liikenne HSL kilpailutti vuonna 2020 pääkaupunkiseudun lähijunien liikenteen ja kunnossapidon. VR voitti kilpailutuksen ja sopimus tuli voimaan vuonna 2021.
– Myös asiakkailla on suuri toivo, että konduktöörit jäävät juniin.
Konduktööri Satu Reinikainen
Vuonna 2020 VR lupasi Reinikaisen mukaan, että konduktööreille riittää töitä ainakin kymmeneksi vuodeksi. Hänen mielestään työnantaja on nyt pettänyt lupauksen.
Reinikainen ei itse ole irtisanomisuhan alla, koska hän työskentelee myös vuorovastaavana konduktöörina. Muilla konduktööreilla huoli tulevaisuudesta on suuri.
Toistaiseksi luottoa riittää
Konduktööri on junassa muutakin kuin järjestyksenvalvoja. VR on unohtanut sen, tuumii lähiliikenteen konduktööri Emil Jernberg. Hänestä työnantaja menee muutosneuvotteluissa raha edellä, vaikka sillä olisi varaa pitää konduktöörit töissä.
VR perustelee suunniteltua muutosta matkustusturvallisuuden parantamisella. Jernberg on päinvastaista mieltä. Hänestä vartijat voivat herättää junissa myös turvattomuuden tunnetta.
– Erityisosaaminen, joka lähtee konduktöörien työskentelyssä selkäytimestä, on palvelu, inhimillinen asiakasryhmän kohtaaminen. Siihen ei aina sovellu turvamies, joka voi näyttää jopa aavistuksen pelottavalta.
Myös Satu Reinikainen hämmästelee, miten turvallisuus paranee, jos työntekijät junissa vähenevät. Reinikainen muistuttaa, että konduktöörit myös neuvovat asiakkaita matkareiteissä ja auttavat etsimään kadonneita tavaroita. Lisäksi he avustavat kuljettajia esimerkiksi ilmoittamalla heille kalustovioista.
Lähiliikenteen konduktöörien tulevaisuus on vielä epäselvä. Osalle irtisanotuista saattaa löytyä töitä muualta VR:stä. Vielä ei ole tietoa, kuinka suurelle osalle.
Katso videolta, mitä Satu Reinikainen miettii VR:n muutosneuvotteluista ja ensimmäisen lakkopäivän kulusta.
Lähiliikenteen verkosto ulottuu HSL-alueen lisäksi Riihimäelle, Hämeenlinnaan, Lahteen, Kotkan satamaan, Kouvolaan sekä Hankoon. Pirkanmaalla ajetaan lähijunia Nokian ja Toijalan välillä Tampereen kautta.
Reinikaisen mukaan vielä ei ole tiedossa, paljonko VR panostaa lähiliikenteeseen omia konduktööreja. Auki on myös, tuleeko kaukoliikenteeseen lisää konduktöörin paikkoja. Lisäksi talon sisällä voi aueta muita töitä.
Satu Reinikainen on istunut työnantajan kanssa muutosneuvotteluissa tähän mennessä kolme kertaa.
– Henkilöstöllä on suuri luotto siihen, että saadaan jonkinlainen yhteinen ratkaisu, että nämä irtisanomiset eivät tule näin massiivisiksi. Myös asiakkailla on suuri toivo, että konduktöörit jäävät juniin.