Helsingin metro- ja raitiovaunuliikenne on pysähtynyt kuljettajien lakon vuoksi. Syynä on pitkään jatkunut tyytymättömyys HKL:n johtamiskulttuuriin sekä liikelaitoksen yhtiöittämiseen liittyvät viime hetken venkoilut.
JHL:läisten metro- ja raitiovaununkuljettajien ja raidetyöntekijöiden kaksipäiväinen työnseisaus pysäytti heti torstaiaamuna 16. syyskuuta tehokkaasti Helsingin julkisen liikenteen busseja lukuun ottamatta.
Kepein mielin ja sydämin näin massiiviseen toimiin ei ole ryhdytty, vakuuttaa Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL:n puheenjohtaja Petri Lillqvist.
– Tiedämme, että lakosta koituu harmia tavallisille kaupunkilaisille, ja pyydän sitä anteeksi. HKL on kuitenkin niin keskeinen osa Helsingin DNA:ta, että päättäjien on syytä tietää, mitä HKL-liikelaitoksen yhtiöittäminen tarkoittaa ja mitä siitä mahdollisesti seuraa, hän perustelee.
Kello kymmenen aikaan Töölön ratikkahallin edustalla päivystäneillä lakkovahdeilla on suorastaan letkeä tunnelma.
– Olemme saaneet myös ymmärrystä työnseisaukselle. Aamulla varhain yksi yövuorosta pyöräillyt ohikulkija pysähtyi ja kysyi, tarvitsetteko evästä. Hän olisi hakenut, kertoo Mika Viitaja.
Viitajan ohella vahtia pitivät Kalle Henriksson, Kari Vikström ja Heidi Kuusenperä. Pian seuraan liittyi Milla Leino, joka oli ottanut myös koiransa Jasminin mukaan.
– Sekin on hengessä mukana, Koski vakuutti.
” Meiltä pimitettiin tietoa”
Noin 800 kuljettajan ja raideliikenteen kunnossapitotyöntekijän mielenilmaus on suunnattu Helsingin kaupunginvaltuustolle, joka kokoontuu ensi viikon keskiviikkona päättämään Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) yhtiöittämisestä. Lakkoilijat vaativat, että valtuusto ottaa aikalisän ja teettää puolueettoman selvityksen yhtiöittämisen vaikutuksista, niin eduista kuin haitoista.
– Olemme kyseenlaistaneet yhtiöittämisen järkevyyden ja sen kiireisen valmistelun koko prosessin ajan. Viimeinen niitti oli kuitenkin se, että keväällä käydyissä yt-neuvotteluissa henkilöstöltä pimitettiin keskeistä yhtiöittämiseen liittyvää tietoa, Petri Lillqvist sanoo.
” Yt-lain henkeä rikottiin”
Aiemmin HKL:n johto oli kertonut, että yhtiöittäminen koskee koko liikelaitosta. Niin liiketoiminta, kalusto kuin henkilökuntakin siirtyisivät perustettavaan yhtiöön, jonka osakekannan omistaa Helsingin kaupunki.
– Vasta elokuussa meille selvisi, että iso osa omaisuudesta, eli koko metroinfra ja liikennöintisopimus, jäävät liikelaitokseen. Totta kai tällä on vaikusta henkilöstön asemaan, vaikka johto muuta sanoisi. Kyse on uuden yhtiön elinvoimaisuudesta, ellei peräti elinkelpoisuudesta.
HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski on Ylen haastattelussa myöntänyt, että metroliiketoiminnan jättämistä perustettavan osakeyhtiön ulkopuolelle suunniteltiin jo keväällä. Sitä ei käsitelty henkilöstön kanssa, koska asialla ei hänen mukaansa ole vaikutusta työntekijöihin.
– Yt-neuvotteluissa henkilöstölle on kerrottava faktat ja perustelut. HKL:n johto ei menetellyt näin.Petri Lillqvist
Lillqvistin mielestä HKL:n johto toimi yhteistoimintalain hengen vastaisesti jättämällä kertomatta näin keskeisen asian.
– Yt-neuvotteluissa työantaja on aina etulyöntiasemassa, koska sillä on kaikki tieto. Siksi työntekijöille on kerrottava avoimesti faktat ja perustelut, jotta asiasta voidaan päästä yhteisymmärrykseen. En tiedä, kumpaa osaa yhteistoiminta-sanasta HKL:n johto ei ymmärrä, hän lataa.
”Ei pelattu avoimin kortein”
Henkilökunnan luottamus HKL:n johtoon on Lillqvistin mukaan mennyt, eikä hän peittele asiaa.
– Kyse on pitkään jatkuneesta kehityksestä, joka on vaikuttanut henkilöstön hyvinvointiin ja jolle johto ei ole tehnyt mitään.
Hän tarkoittaa muun muassa kuljettajien työhön kohdistuneita tehostamistoimia, ja niistä johtuvaa työhyvinvoinnin laskua. Asiasta on myös tutkittua tietoa, sillä HKL saa toistuvasti Kunta10-kyselyssä huonoimpia tuloksia.
– Kaikki on tehty sitä silmällä pitäen, että HKL olisi mahdollisimman kustannustehokas ja kilpailukykyinen, kun raideliikenteen kilpailutus alkaa. Viime joulukuussa johto yhtäkkiä ilmoittikin, ettei HKL osallistu Raide-Jokerin kilpailutukseen. Samalla yhtiöittämisen perusteluksi vaihtui lennossa ”kaupunkiraideliikenteen alueellisuus”, hän ihmettelee.
Yhtiöittämisen myötä HKL:n henkilöstö aiotaan siirtää uuteen yhtiöön vanhoina työntekijöinä. Myös työehtojen on sanottu säilyvän keskeisiltä osin ennallaan.
Lillqvist uskoo, että yhtiöittämisen seurauksena monikin asia tulee muuttumaan, eikä ainakaan parempaan suuntaan.
– Yhtiössä päätöksenteko siirtyy osakeyhtiöitä koskevan lainsäädännön piiriin, jolloin siihen liittyy runsaasti salassapitoon liittyviä säännöksiä. Ei niin, että johto olisi tähänkään asti pelannut avoimin kortein.
”Mitta tuli nyt täyteen”
Päätös kaksipäiväisestä lakosta tehtiin metro- ja raitiovaunuliikenteen kuljettajayhdistyksen jäsenkokouksessa viime viikolla. Tällä viikolla Helsingin Raidetyöntekijät JHL ilmoitti tukevansa kuljettajayhdistystä sen lakossa. Kunnossapidon väki järjesti jo viime viikolla oman työseisauksen ja on siis toistamiseen tällä viikolla lakossa.
Kuljettajat pelkäävät, että raideliikenteessä käy kuten pääkaupunkiseudun bussiliikenteen kilpailutuksissa, eli henkilöstö kärsii ja palvelun taso heikkenee.
– Epäluottamus ja pettymys HKL:n johtamiskulttuurin on kytenyt pitkään. Nyt tuli mitta täyteen.Petri Lillqvist
Uhka työehtojen heikkenemisestä ei kuitenkaan ole ainoa mielenilmauksen syy, vaan taustalla on pitkään jatkunut epäluottamus ja henkilöstön tyytymättömyys HKL:n johtamiskulttuuria kohtaan.
– Henkilöstön mitta tuli nyt yksinkertaisesti täyteen, Lillqvist summaa.