Kirvesmies Hannu Salonen ja lähes 300 muuta tuntipalkkaista menettivät osan palkastaan, kun Porin kaupunki irtisanoi yksipuolisesti vanhat, paikalliset sopimukset. JHL:n luottamusmiehet neuvottelivat satojen tuhansien korvaukset ja edut takaisin.
Kirvesmies Hannu Salosen palkkapussi keveni 10–15 prosenttia, kun Porin kaupungin henkilöstöjaosto päätti 2016 irtisanoa tuntipalkkaisten paikalliset sopimukset. Käytännössä kaupunki ei enää halunnut maksaa mitään tuntipalkkaisten työehtosopimuksen yli meneviä lisiä tai korvauksia.
– Kunnallisen puolen palkka ei ole kilpailukykyinen yksityiseen verrattuna.
– Kyllä se oli pettymys. Olen ollut näissä hommissa melkein 35 vuotta. Kunnallisen puolen palkka ei muutenkaan ole kilpailukykyinen yksityiseen verrattuna, Salonen sanoo.
– Päätös tuntui kukkarossa. Erilaisia lisiä jäi pois, ruokarahoja, matkakorvauksia, likaisen työn lisä, Salonen kertaa.
JHL:n kanta selvä
Ennen henkilöstöjaoston kokousta luottamusmiehet olivat yrittäneet neuvotella ja vaikuttaa poliitikkoihin, mutta neuvottelut päättyivät tuloksettomina. JHL:n pääluottamusmiesten kanta oli heti selvä:
– Katsoimme, että irtisanotut sopimukset olivat työsuhteen parempia ehtoja, joita ei voi irtisanoa, kertoo JHL:n Porin yhteisjärjestön nykyinen pääluottamusmies Satu Joensuu.
Sopimukset oli tehty ennen kunnallisen pääsopimuksen voimaantuloa 1993. Vanhin niistä oli vuodelta 1967 ja koski työmatkojen korvaussääntöä.
Henkilöstöjaoston päätöstä seurasi pitkä neuvottelurupeama. Kaikkiaan neuvotteluja käytiin parikymmentä kertaa paikallisesti. Alkuvaiheessa neuvotteluja hoitivat yhteisjärjestön silloinen pääluottamusmies Tommi Raunela ja silloinen pääluottamusmies Timo Muukkonen yhdessä varapääluottamusmies Arto Jokisen ja luottamusmiesten Veikko Elon ja Antero Kivelän kanssa.
Joensuu hyppäsi niihin kuin liikkuvaan junaan alkuvuodesta 2018, kun Raunela siirtyi JHL:n aluepäälliköksi. Muukkosen korvasi neuvotteluissa pääluottamusmies Kimmo Hohkala.
Neuvotteluja Porissa ja Helsingissä
Vuonna 2017 paikalliset neuvottelut päättyivät erimielisinä, jolloin JHL:n sopimustoimitsijat Helsingissä alkoivat neuvotella asiasta Kuntatyönantajien kanssa. Kesäkuussa 2018 Kuntatyönantajien johtava työmarkkina-asiamies Suvi Kämäri ja JHL:n sopimustoimitsija Hannu Moilanen osallistuivat paikalliseen neuvotteluun Porissa.
– Kun KT osallistui neuvotteluihin, ymmärsimme, että asia halutaan sopia.
– Silloin ymmärsimme, että asia halutaan sopia, Joensuu sanoo.
Hän kuvailee tapaamista hyväksi.
– Ajattelimme, että nyt pääsemme tästä eteenpäin. Työnantaja näytti meille ehkä vähän vihreää valoa.
Aikaa kului eikä työnantajasta kuulunut. Syyskuussa työnantaja lopulta kutsui kokoukseen ja tarjosi uutta paikallista sopimusta.
– Pidimme tiukasti kiinni siitä, että ensin vanhat saatavat on maksettava pois ja vasta sitten voidaan pohtia tulevaisuutta.
Työntekijäpuoli esitti myös, että ruokarahaa oli maksettu virheellisesti vuodesta 2013.
Sopimus syntyi – oikeudenkäynniltä vältyttiin
Marraskuussa työnantaja otti uudestaan yhteyttä.
– Olimme valmiita viemään asian oikeuteen.
– Tässä vaiheessa olimme valmiita viemään asian oikeuteen, koska tiesimme olevamme vahvoilla, Joensuu sanoo.
Työnantajan pää oli kääntynyt ja kaupunki sopi luottamusmiesten kanssa saatavien maksamisesta ja paikallisten etujen jatkumisesta. Paikallisesti sovituista vuorokautisesta ja viikottaisesta ylityökorvauksista, tossurahasta, kärkimieslisästä ja korjaamon ulkotyölisästä muodostui työsuhteen parempia ehtoja. Kaupunki lupasi maksaa kaikille lähes 300 tuntipalkkaiselle 135 euro viivästyskorkoa ja korjata ruokarahat.
Yhteensä Porin kaupungille kertyi maksettavaa sivukuluineen noin 400 000 euroa. Lähes 300 tuntipalkkaista saa korvauksina noin 200 000 euroa. Loput on työnantajakuluja. Korvauksen saajista 90–95 prosenttia on JHL:läisiä. Yksittäisten työntekijöiden saamat summat vaihtelevat noin 150 eurosta aina 5 000 euroon asti.
Uusia työntekijöitä sopimus ei koske, sillä heidät palkataan kuukausipalkkaisiksi.
Korvaukset laskettiin itse
Työntekijöiden, käytännössä Joensuun, piti itse laskea korvaukset. Hän laski saatavia tuntilapuista, joita oli kertynyt paksu pino.
– Erilaisia saatavia oli kymmeniätuhansia Excel-rivejä.
Erityisen haastavaa oli laskea vuorokautisen ylityön korvaukset, koska tämän korvauksen monet usein ottavat vapaatunteina. Vapaista ei ole aina jäänyt selkeätä dokumenttia, Joensuu sanoo.
Koska tiedetään, että kaikille kertyy vuorokautista ylityötä, sovittiin erillisestä kertakorvauksesta niille työntekijöille, joille ei ollut maksettu yhtään vuorokautisen ylityön korvausta.
Satu Joensuu sanoo, että nyt tuntuu hyvältä.
– Työtä oli äärettömän paljon, ja prosessi oli raskas ja monivaiheinen. Olen helpottunut sekä onnellinen siitä, miten hyvää tukea sain sopimustoimitsijoilta.
”Pääosassa paikalliset neuvottelijat”
JHL:n sopimustoimitsija Hannu Moilanen kuvaa saavutettua summaa harvinaisen suureksi.
– Paikalliset neuvottelijat olivat sinnikäitä ja osaavia.
– Yleensä paikallisesti neuvotelluissa summissa puhutaan enintään kymmenistä tuhansista.
JHL:n kannalta sopimus on merkittävä siksi, että se saavutettiin neuvottelemalla.
– Se osoittaa, että neuvottelujärjestelmä toimii.
Moilanen kiittelee, että pääosassa olivat paikalliset neuvottelijat.
– He tekivät todella hyvää työtä. He ovat todella sinnikkäitä ja osaavia.
Moilanen sanoo, että yhä useampi kunta yrittää irtisanoa paikallisia sopimuksia. Porin tapauksessa ratkaisevaa oli, että paikalliset sopimukset olivat olleet voimassa niin pitkään, ja siksi ne olivat vakiintuneet osaksi työehtoja. Osalla työntekijöistä sopimukset myös mainittiin henkilökohtaisissa työsopimuksissa. Ratkaisuun vaikutti myös JHL:n vuonna 2017 voittama oikeusjuttu Vaasan kaupunkia vastaan koskien Vaasan irtisanomia talotoimen paikallisia sopimuksia.
Tyytyväinen kirvesmies
Kirvesmies Hannu Salosen tilille tipahti tammikuussa noin 2 000 euroa korvauksia. Hän on lopputulokseen tyytyväinen.
– Tuntuu hyvältä, että saatiin neuvoteltua lisät takaisin.
Salonen on kuulunut JHL:n jo kauan.
– Liittoon kuuluminen on tärkeä asia.