Seksuaalikasvatusta, palvelurobotiikkaa ja turvallisuussuunnitelmien ja riskiarviointien laadintaa. Kaikkea tätä ja paljon muuta on tarjolla avoimen ammattikorkeakoulun verkkokursseilla, joihin JHL:n jäsenet ovat vuoden alusta lähtien innolla osallistuneet.
Lähes 500 JHL:n jäsentä on tarttunut tilaisuuteen ja kehittänyt ammatillisia valmiuksiaan ja työelämätaitojaan avoimen ammattikorkeakoulun verkkokursseilla. Nyt se on helpompaa kuin koskaan, sillä liitto maksaa 75 prosenttia kurssimaksuista.
− Uusi jäsenetu on ollut voimassa vuoden alusta, ja sen suosio yllätti meidät positiivisesti. Siksi triplasimme syksyn opiskelijakiintiön: tarjolla on 1 500 paikkaa, kertoo liiton koulutuspoliittinen asiantuntija Marjut Manka.
Tavoitteena on, että jäsenet löytävät avoimen ammattikorkeakoulun laajasta kurssivalikoimasta itseään kiinnostavia ja ammattitaitoaan kehittäviä ja syventäviä opintokokonaisuuksia.
JHL triplasi opiskelijakiintiön: tarjolla 1 500 paikkaa.
− On tärkeää, että jäsenet hahmottavat, että myös ammatillisen koulun käynyt voi tavoitella korkeakoulututkintoa. Avoimen kurssit on usein mahdollista lukea hyväksi, jos aloittaa ammattikorkeakoulussa tutkinto-opiskelijana, kannustaa Manka.
Tämä syksynä valittavana on kaikkiaan 40 erilaista verkkokurssia. Ammatillisesti kehittävien ja pätevöittävien kurssien ohella ammattikorkeakoulujen CampusOnline.fi-palvelusta löytyy runsaasti työhyvinvointia ja työssä jaksamista tukevaa sisältöä: työelämän mindfullnessiä, ikämoninaisuuden huomioimista työelämässä ja eväitä elämäntapamuutoksiin. Onpa tarjolla verkkomuotoinen juoksukoulukin!
Avoimen amk:n verkkokurssit sopivat Mankan mielestä erityisen hyvin työn ohessa suoritettaviksi, sillä opiskelu ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan.
– Nykyinen verkko-opiskelu on tosi edistyksellistä, osallistavaa ja monimuotoista, ei pelkkien luentojen kuuntelua ja pdf:ien lukua.
Väylä tavalliselle työmiehelle
Yksi tyytyväinen avoimet amk-opinnot aloittanut on porilainen Karri Etelä, 57. Hän suoritti viime kevättalvella Savonia ammattikorkeakoulun työhyvinvoinnin kehittäminen -opintokokonaisuuden ja aloitti heti perään turvallisuusjohtamisen verkko-opinnot Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk:ssa.
– Ne ovat luonteva jatko aiemmalle turvallisuusvalvojan koulutukselle, hän perustelee.
Etelä kertoo olleensa nuorena turhankin kärkäs hyppäämään työelämään, ja vasta vanhemmalla iällä löytäneensä halun kehittää itseään.
– Ihan mahtavaa, että avoimista amk-opinnoista löytyy tavalliselle työmiehelle väylä kehittyä ja päästä uralla eteenpäin.
Etelä työskenteli pitkään Ulvilan uimahallin vastaavana huoltomiehenä ja palkittiinkin sen toimintojen, esimerkiksi energiatehokkuuden, parantamisesta. Nyt mies on uuden edessä, sillä hän on juuri aloittanut Satasairaalan ammattimiehenä.
– Työpaikan vaihdoksen takia sain opintoihin kuukauden jatkoajan, jotta voin laatia opintoihin sisältyvän turvallisuussuunnitelman uudelle työnantajalleni.
Muutenkin Etelä kehuu avoimia amk-opintoja joustavuudesta ja korkeatasoisesta sisällöstä.
”Digitumpelo” selätti ongelmat
Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa. Näin seksuaalikasvatus kuitattiin vielä vuosikymmen pari sitten, vaan ei enää.
– Nykyään seksuaalisuuden ja sukupuolten moninaisuus on nuorten kanssa työskenneltäessä koko ajan pinnalla. Seksuaalikasvatus on minulle entuudestaan tuttua, mutta koko ajan eteen tulee uusia asioita, käsitteitä, termejä ja ilmiöitä. Perässä ei pysy, jos ei ole valmis omaksumaan uutta, sanoo Kati Innala, 49.
Hämeenlinnalainen Innala työskentelee ohjaajana Kiipulan ammattiopiston toisen asteen opiskelijoiden parissa ja törmää nuorten kysymyksiin lähes päivittäin. Seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin liittyvien pohdintojen lisäksi nuoria askarruttaa sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen.
– Se on kasvava ilmiö. On osattava ohjata nuoria palvelujen piiriin ja tarpeen tullen mietittävä yhdessä nuorten kanssa, mikä on oikein ja mikä väärin.
– Bongasin tiedon verkko-opinnoista JHL:n nettisivuilta. En aikaillut, vaan tartuin heti toimeen.Ohjaaja Kati Innala
Kun Innala bongasi viime keväänä JHL:n nettisivulta uutisen avoimista amk-opinnoista, hän ei aikaillut, vaan tarttui heti tilaisuuteen. Viiden opintopisteen laajuinen Seksuaalikasvatuksen menetelmät nuorisotyössä -verkkokurssi käynnistyi keväällä ja päättyy elokuun lopussa vertaisarviointiin.
– Antoisaa ja mielenkiintoista on ollut, hän kehuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamk:n opintokokonaisuutta.
– Sain viisi päivää palkallista vapaata opintoja varten.Kati Innala
Myös työnantaja Kiipulasäätiö suhtautui opintoihin myötämielellä: Innala anoi ja sai viisi päivää palkallista vapaata opintojaan varten.
Ainoa haaste on ollut hänelle entuudestaan tuntematon LEARN-oppimisympäristö.
– Olen lähes viisikymppinen digitumpelo, ja uuden verkkoalustan haltuunotto vaati paljon pähkäilyä, mutta siitäkin selvisin.
Toukokuun illat opiskellen
Työpaikan robotiikkapajaan osallistuminen oli alkusysäys laukaalaisen Hanna Laitisen, 42, avoimen ammattikorkeakoulun verkko-opinnoille. Sopiva opintokokonaisuus Palvelujen robotisaatio löytyi Karelia ammattikorkeakoulusta.
Laitinen työskentelee palveluasiantuntijana Monetra Keski-Suomi Oy:n palkanlaskennassa. Lisäksi hän toimii työpaikan luottamushenkilönä.
– Juuri nyt haemme nykyisistä toimintatavoista työtehtäviä, jotka koodataan ohjelmistorobotin tehtäväksi. Automatisoinnin ja digitalisoinnin ansiosta säästyy palkanlaskijoiden tarkastustyötä ja vapautuu aikaa asiantuntijatyöhön, hän kertoo.
Työnantajalleen Laitinen ei kertonut vapaa-ajalla suorittamistaan opinnoista, ennen kuin tentit ja muut suoritukset oli tehty ja lopputyö hyväksytty.
– En ollut varma, saanko kokonaisuuden valmiiksi. Kun töissä on koko ajan tietokoneella, vaati aikamoisia ponnistuksia avata oma kone kotona iltaisin – varsinkin, kun olen tällainen viime tippaan jättäjä.
Verkko-opiskelu yllätti lähiopetukseen tottuneen Laitisen positiivisesti, sillä kokonaisuuden sai suorittaa omaan tahtiin. Hän uhrasi opinnoille toukokuun illat.
– Kurssi vahvisti osaamista ja avasi uusia näkökulmia robotisaatioon.Palveluasiantuntija Hanna Laitinen
– Aluksi pelkäsin, kuinka pärjään, mutta pian huomasin, että tämähän on tuttua töistä. Kurssi vahvisti osaamista, laajensi aiempaa näkökulmaa ja toi itseluottamusta työhön.
Opintojen vaativin osuus oli kurssin lopputyö, jossa hän analysoi robotisaation mahdollisuuksia ja uhkia ja pohti kurssin antia oman työnsä kannalta.
– Olin aiemmin miettinyt, onko minusta korkeakoulutasoiseen opiskeluun, mutta loppujen lopuksi teksti syntyi vaivatta.
Laitinen ei pidä mahdottomana, että jatkaisi ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa varsinaisena tutkinto-opiskelijana, kunhan työkiireet hiukan hellittävät.