8.6.2021

Lakkorintama pysyy lujana: Destia aikoo polkea palkkoja, JHL aloitti historiallisen työtaistelun

Poninhäntäpäinen mies

JHL vastustaa lakolla Destian suunnittelemaa palkka-alea, joka veisi työntekijöiden tilipussista satoja tai jopa tuhat euroa vuodessa. Jäsenet ovat täysillä mukana työtaistelussa.

Destian työntekijät aloittivat tiistaina 8.6. yöllä lakon ensi kertaa vuosikymmeniin. Lakko kestää kolme päivää. Infra-yhtiön työntekijät eivät voi sulattaa työnantajan aikeita, jotka tuntuisivat raskaasti palkkapussissa.

– Olen ollut talossa 40 vuotta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun työntekijät menevät lakkoon. Tämä kertoo siitä, että olemme aina pyrkineet ratkaisemaan asiat sopimilla, Destian pääluottamusmies Tapio Ristamäki kertoo.

Ristamäen mukaan lakkohalu on JHL:ssä kohdillaan. Hän arvioi, että työtaistelussa ovat mukana lähes kaikki JHL:n työntekijät, jotka kuuluvat lakon piiriin. Destia on lähettänyt työntekijöilleen viestejä, joissa se väittää, että lakko on laiton. Ristamäki kuitenkin muistuttaa, että lakon laillisuudesta ei ole vielä mitään päätöksiä. Liiton jäsenten on oltava lakossa mukana, koska päätös lakosta on tehty ammattiliitossa.

Lue lisää: Laiton vai laillinen? 5 tärkeää asiaa lakko-oikeudesta

Palkka-ale pahimmillaan 10 prosenttia

Destia aikoo vaihtaa halvempaan työehtosopimukseen yksipuolisella ilmoituksella. Nykyään Destian työehdot määrätään työehtosopimuksessa, jonka JHL on solminut Paltan kanssa. Yhtiö aikoo vaihtaa infra-alan tesiin. Muutos tulisi voimaan jo alkuvuodesta 2022.

Työntekijät menettäisivät satoja tai jopa tuhat euroa. Palkka-alen uhriksi joutuisi jopa 1 000 henkeä. Ammattiliitto JHL vaatii, että yhtiö pysyy nykyisessä työehtosopimuksessa.

Työntekijöiltä kiellettiin paluu työmaalta

Infra-alan suuryhtiö Destia muun muassa rakentaa ja kunnostaa teitä ja ratoja sekä tekee sähkötöitä voimajohtotyömailla. Monet työmaat ovat kaukana kaupungeista ja työntekijät tulevat urakoihin satojen kilometrien päästä. Lakon aikana yhtiö on ottanut erikoiset keinot käyttöön.

– Yhdelle työmaalle on tultu yli 300 kilometrin matka. Reissumiehet ovat lähteneet työnantajan autolla matkaan yli vuorokausi ennen lakon alkua. Sitten työnantaja on ilmoittanut, että yhtiön autolla ei saa palata kotiin. JHL teki päätöksen, että ammattiliitto korvaa kotimatkan kustannukset, Ristamäki kertoo.

Lakon piirissä ovat kaikki työt, joita JHL:n jäsenet tekevät Destiassa. Mukana on myös Destian omistama Oulun Energia Urakointi, johon palkka-ale osuisi erityisen kipeästi. Nykyään työntekijöiden palkat määrää energia- ja ICT-alan työehtosopimus. Sopimuksen vaihto veisi työntekijöiden tuloista jopa kymmenen prosenttia. Lisäksi lomat ja muut vapaat lyhenisivät, yhtiön pääluottamusmies Ari Mäntykenttä tiivistää.

– Lakolle näyttää olevan sadan prosentin kannatus, kaikki työntekijät ovat lakossa. Mukana on myös muiden liittojen työntekijöitä. Muutama oli mennyt työpaikalle, mutta työnantaja sanoi heille, että lähtekää kotiin, kun että kerran ole töissä, Mäntykenttä kuvailee.

Antti Puuperä (vas.) ja Mika Vall olivat tiistaina lakkovahtivuorossa. Ari Mäntykenttä seuraa tilannetta.


Destia menettää ammattilaisia, jos yhtiö polkee palkkoja

Lakkojärjestelyt saatiin Oulussa hyvin kasaan, vaikka tieto lakosta tuli nopealla varoitusajalla. Lakkovahdit päivystävät työmaalla neljän tunnin vuoroissa, vuorossa on kerrallaan kaksi vahtia.

Destia osti Oulun Energia Urakoinnin maaliskuussa 2021. Työntekijöille kerrottiin kaupan jälkeen, että yhtiön on tarkoitus kasvattaa toimintaansa Pohjois-Suomessa. Palkka-ale sopii suunnitelmiin huonosti, Ari Mäntykenttä sanoo.

– Destialta lähtee ammattitaitoa, jos työehtoja heikennetään. Työntekijät menevät kilpailijalle.

Oulun lisäksi lakko näkyy Destian työmailla muun muassa Helsingissä, Ivalossa, Pirkkalassa, Lahdessa ja Pohjanmaan Mutkalammilla.

Juttua korjattu 8.6. kello 15:02, korjattu kirjoitusvirhe.