Kuinka työyhteisö voi luoda yhteishengen? Keittiössä, kirjastossa ja kuntoutusyksikössä työskentelevät JHL:n jäsenet kertovat.
Hyvä yhteishenki ei synny itsestään, vaan siihen tarvitaan koko työyhteisö. Yhteishengen rakentuminen edellyttää, että tiimin jäsenet haluavat sopia sujuvan yhteistyön vaatimista pelisäännöistä ja toimintatavoista sekä pitää niistä myös kiinni.
Hyvän yhteishengen pitäisi olla perusasia kaikilla työpaikoilla. Se parantaa yhteistyötä ja myös tuloksellisuutta, ja se luo pohjan avoimelle keskustelulle.
Kun yhteishenki pelaa, työyhteisössä on turvaa ja luottamusta siihen, että jokainen tulee kuulluksi ja hyväksytyksi omana itsenään. Kunnossa oleva yhteishenki parantaa työhyvinvointia ja tuo iloa työpaikoille.
Testattu toimivaksi -sarjan edellinen osa: Poimi tästä verrattomat vinkit työpäivästä palautumiseen
Ruokapalvelutyönjohtaja Niina Reunanen: “Luo ilmapiiri, jossa uskaltaa puhua”
– Aluekeittiömme kymmenen työntekijää toimittaa oman koulun lisäksi aterioita neljään koulujen ja päiväkotien palvelukeittiöön. Päivittäin valmistetaan 1 650 lounasta sekä välipaloja. Tiimiimme kuuluu myös palvelukeittiöiden seitsemän työntekijää.
Meillä on hyvä ja motivoitunut porukka. Työ on hektistä, ja haastavia tilanteita tulee välillä nopeastikin muun muassa äkillisten poissaolojen tai tuotteiden puuttumisten takia. Tilanteet vaativat kaikilta luovuutta ja nopeaa reagointikykyä.
– Kaikkien mielipiteitä kuunnellaan, silloinkin kun on itse eri mieltä. Niina Reunanen
Vastuu hyvästä ilmapiiristä on kaikilla, ja meillä on periaatteena, että toista kohdellaan niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Kannustamme kaikkia olemaan töissä omana itsenään ja puhumaan asioista rohkeasti.
Kaikkien mielipiteitä kuunnellaan, silloinkin kun on itse eri mieltä. Pidämme huolta, että rakentavalle puhumiselle on aikaa. Yhteisistä kahvi- ja palaveritauoista pidetään kiinni huumoria unohtamatta.
Uusi työntekijä otetaan aina hyvin vastaan ja perehdytetään “vierihoidossa”. Vietämme yhdessä myös vapaa-aikaa, eikä silloin puhuta töistä.
Informaatikko Nina Holm: “Kehukaa toisianne”
– Meitä on Helsingin keskustakirjasto Oodissa noin 70 työntekijää, osa oppisopimuksella tai sivareina. Työn ytimessä on asiakaspalvelu, jota kaikilla on ainakin neljä tuntia päivittäin. Haastavinta työssä ovat 7 000–10 000 hengen päivittäiset asiakasvirrat.
Kun Oodi avattiin, päätimme heti pelisäännöt. Turvallisen tilan periaatteissa linjasimme, miten olemme vuorovaikutuksessa. Vihapuhe ja syrjintä on kielletty, ja keskusteluilmapiiri on avoin. Kaikki ottavat vastuun työympäristön turvallisuudesta, jokainen saa olla sellainen kuin on. Olemme aina samalla puolella ja tuemme kollegoita, ja kun sattuu mokia, pyydämme ja saamme anteeksi.
– Kehutuskeskusteluissa jokainen saa vuorollaan kehua työkaveria. Nina Holm
Työyhteisön kehutuskeskusteluissa jokainen vuorollaan kehuu työkaveria. Se on yllättävän liikuttavaa.
Yhteishenki syntyy yhdessä tekemällä. Meillä on erilaisia kerhoja ja vuosittaisiin Oodin synttäreihin ovat tervetulleita kaikki talossa työskentelevät.
Lähihoitaja Pasi Perkiö: “Asioiden purkaminen yhdessä on hyväksi”
– Työskentelen mielenterveys- ja päihdekuntoutujien yksikössä Provesta Luodossa. Autamme asiakkaita heidän kotonaan arjen askareissa. Olemme kuin kavereita, ja kannustamme esimerkiksi siivoamaan. Osan asiakkaista tuomme myös meille lounaalle.
Meitä on kymmenen työntekijää, mutta olemme vain harvoin samaan aikaan paikalla. Yhteishengen takia on tärkeää tavata. Siksi aamuvuorolaiset nauttivat lounaansa ja iltavuorolaiset kahvinsa kaikki samaan aikaan.
Vapaalla teemme yhdessä jotain kivaa ja rentoa. Pasi Perkiö
Työ on välillä henkisesti haastavaa, ja asioiden purkaminen yhdessä on tärkeää. Viikoittaisissa tiimikokouksissa käsittelemme akuutteja asioita. Työnohjaajan kanssa puramme kuuden viikon välein sekä tiimin sisäisiä että asiakastyön kipupisteitä.
Vapaalla teemme aika ajoin yhdessä jotain kivaa ja rentoa.