24.10.2024

Pirkanmaan it-guru Eemeli Issakoff: Toimi näin, jos saat oudon tekstarin

Eemeli Issakoff hoitaa mobiililaitteiden tilauksia, asennuksia ja ongelmatilanteita tuhansien asiakkaiden hyvinvointialueella. Hän tietää, mikä on totta ja mikä tarua arjen tietoturvassa.

Eemeli Issakoff sai töitä heti armeijan jälkeen. Hän oli valmistunut ammattikoulusta tietoliikenneasiantuntijaksi ja työskentelee nyt viestintäteknologian tiimissä, joka palvelee Pirkanmaan hyvinvointialueella työskenteleviä mobiililaitteiden käyttäjiä eli noin 15 000–20 000 ihmistä.

Lue lisää: Tiedätkö, kuinka estät tietoturvauhkan? Kyberroistot kolkuttelevat sinunkin oviasi

Issakoff antaa tukea kaikissa puhelinten ja liittymien tilauksissa ja niihin liittyvissä ongelmissa. Tehtäviä hän tekee usein palvelutiskillä.

Mobiililaitteita työntekijät käyttävät hyvinvointialueella esimerkiksi sisäiseen ja potilasviestintään sekä sähköpostin lukemiseen. Laitteet ovat myös tärkeitä erilaisten terveydenhoidon etälaitteiden seurannassa.

Eemeli Issakoff tukee Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijöitä puhelinten ja liittymien tilauksissa ja niihin liittyvissä ongelmissa.

Kotihoidon ja asumispalvelujen hoitajat kirjaavat suurimman osan tapahtumista asiakkaan luona mobiilisovelluksiin. Mobiililaitteiden avulla hoitaja voi myös vastaanottaa vaikka potilaskutsuja, kun potilaat tarvitsevat apua. Mobiililaitteilla on iso rooli terveydenhoitoalalla ja se näkyy myös järjestelmäasiantuntijoiden työssä.

Koska tietoturva-asiat koskettavat kaikkia, hyvinvointialueilla järjestetään pakollisia koulutuksia koko henkilöstölle määräajoin. Myös tietojenkalasteluviestien tunnistamista opetetaan ja neuvotaan, miten toimia kalasteluviestitilanteissa.

1 Tietoturva-uhkien määrä on lisääntynyt

Totta. Tietoturvapoikkeamat ovat lisääntyneet ja se on uhka. Siksi meidänkin asiakkaamme ottavat entistä herkemmin esille, jos he saavat puhelimiinsa outoja ilmoituksia, tekstiviestejä tai muita poikkeamia.

2 En ole langennut tietojen kalasteluun

Totta ja tarua. Olen melkein klikannut muka pankilta tullutta tietojenkalasteluviestiä. Tyypillinen kiirettä painottava sävy sai minut viime hetkellä tunnistamaan viestin huijaukseksi.

3 Työpuhelimiin ei tule huijausviestejä

Tarua. Kaikkiin mobiililaitteisiin voi tulla huijausyrityksiä. Kännykässä ne voivat olla tekstiviestejä, ilmoituksia tai sähköposteja. Mobiililaitteissamme on virustorjunta, mutta inhimillisiä huijauksiin haksahduksia se ei estä.

4 Teen työtä vain laitteiden kanssa

Tarua. Suuri osa työstäni on asiakaspalvelua ja ihmisten auttamista laitteiden käytössä. Se on työssäni parasta!

5 Oudoista tekstareista ei kannata ilmoittaa

Tarua. Aina kannattaa ilmoittaa tietoturvapoikkeamista. Me ennemmin yli- kuin alireagoimme, jos jonkun työlaitteessa on epäilyttäviä viestejä.

Mobiiliyhteys voi olla muissakin laitteissa kuin puhelimissa.

6 Tietoturvatilanteen kiristyminen muuttaa työtä

Totta. Uusia ohjeita ja sääntöjä tulee säännöllisesti ja yleensä ne ovat entistä tiukempia. Esimerkiksi tietokoneet lukkiutuvat käyttämättöminä entistä nopeammin, ettei kukaan pääse luvatta niille.

Käyttöoikeuksia annetaan tiukan protokollan mukaan ja aina pienimmällä tarvittavalla laajuudella, määräajaksi.

Mobiililaitteissa on yhä enemmän kriittistä tietoa, joten niissä saa käyttää vain työnantajan sovelluksia. Entisajan yhteiskäyttötunnuksiakaan ei enää ole. Meitä myös koulutetaan entistä enemmän uusiin ilmiöihin.

Lue lisää: Tietoturvaosaaminen on kansalaistaito