19.1.2022

5 vinkkiä, miten tuet työtoveria: Mokaaminen sattuu ja hävettää, mutta hyvän työyhteisön avulla siitäkin selvitään

Virheistä oppii, ja ne voi kääntää voimavaroiksi. Mokan hetkellä tätä on vaikea muistaa, sillä töppäys tekee kipeää, mutta niin sen pitääkin tehdä. Työyhteisölle moka on oiva tilaisuus oppia ja kasvaa.

Punaisen kannun mehu oli vanhuksille, joilla oli ongelmia verensokerin kanssa. Keltainen kannu oli vakaan verensokerin väelle. Punainen on vaaran merkki, joten erehtymisen vaaraa ei ole, Sarille kerrottiin. Sari oli hoitoalan työharjoittelussa vanhainkodilla.

– Olin innoissani, mutta samaan aikaan jännitin harjoittelua, ja sekoitin kannut mielessäni, Sari muistelee.

Oli kuuma kesä, ja mehua kului. Asukkaiden verensokerit nousivat, ja hoitajat huolestuivat. Kun syy vanhusten terveydentilan muutokseen selvisi, Sari kauhistui ja häpesi.

– Pelkäsin vanhusten ja itseni vuoksi. Mietin, olenko lainkaan kelvollinen alalle.

– Kuten rikkoutunut posliini, moka korjataan vaiheittain. Lopputulos on usein alkuperäistä kauniimpi.

Psykologi Outi Olani

Vaikka hoitajat lohduttivat ja yrittivät helpottaa syyllisyyttä potevan Sarin oloa, hän kärvisteli tuskissaan.

– Paha olo kuitenkin auttaa lopulta selviämään tilanteesta, psykologi Outi Olani sanoo.

Hankalat tunteet kuuluvat Olanin kehittämän, Mokasin-metodin ensimmäiseen, Palasina-vaiheeseen. Kolmivaiheinen menetelmä auttaa päästämään irti mokan aiheuttamasta sietämättömästä olotilasta ja myöhemmin hyödyntämään kokemusta.

– Kuten rikkoutunut posliini, moka korjataan vaiheittain. Lopputulos on usein alkuperäistä kauniimpi, Olani kertoo.

Hoitaja asettelee etikettiä kannuun
Moka on syytä tunnustaa ja käsitellä työpaikalla avoimesti ja yhdessä, sillä se on usein koko työyhteisön mahdollisuus kasvaa ja kehittyä.

Olet palasina, kuten pitääkin

Mokan jälkeen kuuluu olla palasina. Ikävät tunteet voivat tulla viiveellä. Mutta kun ne tulevat, niille kannattaa antaa aikaa.

– Saa itkeä. Tilanteen herättämä tuska tulee ottaa vastaan, sillä se nopeuttaa tapahtuneen käsittelyä, Olani sanoo.

Tunteiden terävintä kärkeä voi säädellä itselle parhaiten toimivalla tavalla: itkeä toisen ihmisen olkaa vasten, lähteä kävelylle tai vaikka kutsua avuksi suurempia voimia.

–  Hankalat tunteet viestivät, että tilanne vaatii korjausliikkeitä.

Ikävissä tilanteissa mieli koettaa tarjota tapahtumille selitystä, vaikka kyse voi olla puhtaasta sattumasta.

– Kriisitilanteessa kääritään hihat ja ryhdytään hommiin, Olani ohjaa.

Palasina-vaihe nostattaa lyhytkestoisen stressin, joka laittaa ihmiseen vipinää. Lisävirta kanavoidaan Kokoa itsesi -vaiheeseen ja toimintaan: otetaan vastuu tilanteesta, tutkitaan tapahtunutta ja laaditaan korjaussuunnitelma.

– Keskeneräisyytensä hyväksyminen saattaa olla onnellisuuden perusosa.

Outi Olani

Kun pahin on ohi, kannattaa palauttaa katse omiin valintoihinsa ja niiden osuuteen mokassa. Se auttaa näkemään, miten jatkossa voisi toimia toisin. Jos syyllisyys uhkaa lannistaa, voi miettiä myös sitä mokan osuutta, joka ei ollut omalla vastuulla.

– Moka on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä monesti koko työyhteisölle, Olani muistuttaa.

Sarin läheltä piti -tilanne sai muut huomaamaan, ettei kannun värikoodi ollut yksiselitteinen ja toimintaa tulisi kehittää aiempaa turvallisemmaksi.

Joskus tarvitaan ammattiapua

Opiskeluaikojen ikävä kokemus jätti Sariin jälkensä. Hänestä tuli ylivarovainen varmistelija, joka tarkistaa kaiken kahteen kertaan. Sari on huomannut, että virheitä tulee, vaikka kuinka varoisi. Hän on unohtanut työvuoronsa, hukannut avaimia ja rikkonut työnantajan omaisuutta – muun muassa.

– Jokainen kämmi on herättänyt syyllisyyttä ja vahvistanut minäkuvaa itsestäni epäonnistujana, Sari suree.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on virhe_moka_voimavara_kannut_muisto.jpg
Monet kärsivät mokistaan suhteettoman paljon ja pitkään. Kauan sitten sattuneista töppäilyistä on kuitenkin lupa päästää irti ja antaa keskeneräiselle itselle anteeksi.

Epäonnistumisen pelko on saanut Sarin elämään säästöliekillä ja välttelemään riskejä. Asioita on jäänyt kokematta.

– Olisi helpompaa, jos unohtaisin töppäykseni. Tässä asiassa minulla on harmillisen hyvä muisti.

Sari kokee tapahtumista tarpeettoman suurta kärsimystä. Harjoittelijana tehty virhe on muuttunut vääristyneeksi uskomukseksi itsestä huonona ja riittämättömänä.

– Tällaista sisäistynyttä häpeää olisi hyvä käsitellä psykologin kanssa. Mokasin-metodin kolmanteen, Kultaliimaus-vaiheeseen voi edetä vuosienkin päästä, Olani ohjaa.

Näin tuet työkaveria:

  • Älä vähättele tilannetta. Jotta mokasta pääsee eteenpäin, katseen tulee säilyä kristallinkirkkaana.
  • Ymmärrä toisen tunnetta. Hermostunut nauru on nopea yritys helpottaa hetkeä, jolloin itku on lähellä.
  • Anna mokaajan tunteille tilaa. Kurjatkin tunteet tulee käsitellä, mutta tarjotusta olkapäästä ja nenäliinasta on apua.
  • Lisää turvallisuutta. Mokaajan ei tarvitse selvitä yksin, vaan tilanne ratkaistaan yhdessä.
  • Tarjoa konkreettista apua. Lasi vettä ja tuoli ovat hyvä alku, apu toimintasuunnitelman tekoon jatko.

Kultaliimaus tekee sinusta sinut

Mokan kipeiden vaiheiden jälkeen on aika tarkastella tilannetta uudella asenteella ja joustavalla mielellä. Tapahtuman aiheuttamia säröjä ei tarvitse piilottaa. Ne ovat kultaliimaa, joka tekee kokonaisuudesta entistä mielenkiintoisemman. Niihin kannattaa suhtautua uteliaisuudella.

Olani kannustaa miettimään, miten pääsee asiassa eteenpäin ja voiko siitä oppia jotain.

Kauan sitten sattuneista töppäilyistäkin on lupa päästää irti ja antaa keskeneräiselle itselle anteeksi.

– Keskeneräisyytensä hyväksyminen saattaa olla onnellisuuden perusosa. Ainakin omista mokista syntyy hyvä tarina, joka voi auttaa itseä ja muita, Olani muistuttaa.