28.5.2020

Kirjastot palaavat innolla arkeen: ”Kirjastossa käynti voi olla päivän kohokohta”

Suurin osa kirjastoista siirtyy normaalitoimintaan asteittain kesäkuun alussa. Turun pääkirjastossa työskentelevä Taika Kulha odottaa asiakkaiden paluuta innolla. – Työni on asiakaslähtöistä ja saan siitä positiivisia kokemuksia päivittäin. Vakioasiakkaita alkaa olla jo ikävä.

Turun pääkirjastossa käy kiva pöhinä. Ensi viikolla kirjaston osastot avautuvat pitkästä aikaa asiakkaille ja valmistelut ovat loppusuoralla. Infopisteisiin on asennettu pleksilasit ja kirjaston työntekijät ovat liimanneet lattioihin muun muassa turvaväleista muistuttavia tarroja. 

– Meillä ei onneksi ole rajattu asiakkaiden määrää esimerkiksi viiteenkymmeneen. Istumapaikkoja on kuitenkin vähennetty ja järjestelty uudelleen turvavälien huomioimiseksi, kirjastovirkailija Taika Kulha kertoo.

Asiakastapaamisia varten kirjaston työntekijöillä on käytettävissään hanskoja, käsidesiä sekä kasvovisiirejä. Ensituntumaa normaalia muistuttaviin oloihin he saivat jo viime viikolla, kun pääkirjaston aulassa avautui kirjojen nouto- ja palautuspiste.

– Asiakkaat ovat kaivanneet kirjastoa poikkeusolojen aikana kovasti. Moni on kertonut poikkeavansa maanantaina pelkästä käymisen ilosta.

Koko poikkeusajan työpaikalla

Hallitus antoi maaliskuun lopulla määräyksen, jonka nojalla muun muassa kirjastot, kulttuurikohteet ja liikuntapaikat suljettiin pikaisesti.

Useat kunnat päätyivät lomauttamaan kiinni menneiden kohteiden työntekijöitä. Osa heistä sai myös määräyksen toisiin tehtäviin. Kirjastovirkailijat ovat esimerkiksi osallistuneet koulujen ruoanjakeluun ja kyselleet puhelimitse kotipaikkakuntansa senioreiden kuulumisia. 

Turun kaupunki ei ole lomauttanut henkilökuntaansa koronaepidemian aikana. Näin ollen Taika Kulha ja muut kirjastotyöntekijät ovat jatkaneet varsinaisessa työssään kirjaston ollessa suljettuna asiakkailta.

Tehtävät ovat tosin poikenneet hieman normaalista. Myös työn rytmitys on muuttunut, kun asiakastapaamiset eivät ohjaa päivän kulkua. Lisäksi ilta- ja viikonloppuvuorot poistuivat työvuorolistalta.

– Aluksi tein rästihommia, siivosin ja kävin läpi mapit ja kaapit. Lisäksi vastasin puhelinsoittoihin ja sähköposteihin. Olen myös autellut tarpeen mukaan eri puolilla kirjastoa, mikä on ollut avartava kokemus, Taika Kulha kertoo.

Asiakaspalvelua livelähetyksessä

Korona on myös vienyt Kulhan täysin uuden äärelle, virtuaalitodellisuuteen.   

– Kirjastomme on tehnyt maaliskuun lopulta asti päivittäisen livelähetyksen Instagramiin. Itse vedin muun muassa virtuaalikierroksen, jossa esittelin mitä kirjastossa tehdään kun se on kiinni.

Livelähetys oli nimeltään Kirjaston aamukahvit ja sen päällimmäisenä tarkoituksena on ollut ylläpitää yhteyttä asiakkaisiin ja vastata reaaliaikaisesti heidän kysymyksiinsä.

– En ole luonteeltani kovin ulospäin suuntautunut, ja ensimmäinen videosessio jännitti hirveästi. Mutta aika nopeasti kameran edessä oleminen alkoi tuntua ihan luontevalta.

– Olen oppinut tuntemaan eri puolella taloa työskenteleviä kollegoja paremmin.

Taika Kulhan mukaan työpaikan ilmapiiri on ollut koko koronaepidemian ajan hyvä.

– Olemme puhuneet työkavereiden kanssa paljon asioiden nykytilasta, mutten ole aistinut erityisen paljon ahdistusta tai pelkoa. Myös johto on ollut hyvin mukana, kysymyksiä on saanut esittää ja niihin on löytynyt vastauksia.

Poikkeustilanne on jopa lisännyt yhteisöllisyyttä työpaikalla. Yhdessä tekemisen tunne on vahvistunut.

– Olen oppinut tuntemaan eri puolella taloa työskenteleviä kollegoja paremmin. Olemme myös jakaneet aulavuorot kaikkien osastojen työntekijöiden kesken.

Oleskelua ilman ostopakkoa

Taika Kulha päätyi kirjastoon töihin pitäessään välivuoden lukion jälkeen.

– Sain työttömyystoimiston kautta vuoden pestin kirjastoon ja ihastuin alaan. Seuravana keväänä aloitin kirjasto- ja tietopalvelualan opinnot Turun ammattikorkeakoulussa.

Kulha valmistui joulun tienoilla vuonna 2016 ja pääsi seuraavana kesänä töihin Turun pääkirjastoon. Hän työskentelee niin sanotussa vastaanottotiimissä, joka vastaa pitkälti lainaamisen taustapalveluista ja asiakkuuksiin liittyvistä kysymyksistä.

– Puolet työajasta on kasvokkain tapahtuvaa asiakaspalvelua. Sen lisäksi, että vastaamme kirjastoon ja lainaamiseen liittyviin kysymyksiin, toimimme eräänlaisena yleisinfona ja epävirallisina turistioppaina.  

Kulhan mielestä kirjastolla on digiaikanakin tärkeä rooli ja tehtävä. Vaikka tietoa on nykyään saatavilla paljon, sen paikkansapitävyydestä ei ole aina takeita. Kirjasto voi auttaa olennaisen ja uskottavan aineiston löytämisessä tietotulvasta.

Lisäksi se on yksi harvoista paikoista, jonne voi tulla viettämään aikaa ilman syytä tai ostopakkoa.         

– Kirjasto on monelle tärkeä osa arkea. Yksinäisille kirjastossa käynti voi olla päivän sosiaalinen kohokohta. Olen viime aikoina miettinyt moneen otteeseen, mitä vakioasiakkaille kuuluu ja miten he ovat pärjänneet. Kohta onneksi taas nähdään!

28.5.2020: Tietoja kirjaston turvavälineistä tarkennettu.