Kopteri kiinteistönhoitajien apuna:
”Lennä, lennä Liisa!”

Miehittämättömät kauko-ohjattavat helikopterit tekevät tuloaan kiinteistönhoitoon. Arkea Oy:ssä ilma-aluksista on hyviä kokemuksia, sillä niiden avulla voidaan tutkia kattojen, piippujen ja rännien kuntoa ja selvittää lämpövuotoja nopeasti ja turvallisesti.

Miehittämätön, kauko-ohjattava ilma-alus, drone, pörrää Turun Kaskenlinnan sairaalan räystäiden korkeudella ja lähettää reaaliaikaista kuvaa kauko-ohjaimen ruudulle. Palveluohjaaja Antti Eklund tarkkailee ruutua ja ohjaa samalla kameran liikkeitä. Kiinteistönhoitaja Sami Suovasen näpeissä on toinen kauko-ohjain, jolla hän lennättää kopteria ylös, alas ja sivusuuntaan Eklundin antamien ohjeiden mukaan.

– Kyl meil nii surku tulis, jos Liisa tippus, miehet toteavat.

Sami Suovanen ja kauko-ohjain
Palveluohjaaja Antti Eklund ohjaa helikopteriin kiinnitetyn kameran liikkeitä kauko-ohjaimella.

Kopteri hankittiin Arkean Kiinteistönhoitopalveluihin noin vuosi sitten, ja ”pilottikoulutuksen” saanut kaksikko antoi sille oitis lempinimen Liisa.

Toistaiseksi kopteri on tullut vain kerran siipirikkona maahan.

– Olimme kuvaamassa Turun pääpaloaseman piippua. Lähellä oli puita, ja kopteri otti kosketuksen oksaan, niin pieneen ettei sitä ruudulta nähty, ja tuli päistikkaa alas. Pari roottoria meni poikki, mutta ei sen pahempaa, kertoo Antti Eklund.

Toisella kerralla kuvayhteys kopteriin katosi, mutta miehet säilyttivät koneen ohjattavuuden.

– Muuta syytä ei keksitty kuin Medi-Helin pelastuskopteri, joka juuri silloin lensi ylitse. Ehkä sen signaalit häiritsivät kuvayhteyttä, he arvailevat.

Maksimikorkeus 122 metriä

kopterin kauko-ohjain
Kauko-ohjaimen näytöltä voi seurata kameran ottamaa kuvaa.

Merkiltään kopteri on Yuneec Typhoon H Advanced -ilma-alus. Akkuineen ja roottoreineen sen paino on 1,8 kiloa ja maksimilentokorkeus 122 metriä.

– Kopteriin kiinnitetty kamera ottaa ohjeita vastaan aina 1,6 kilometrin etäisyyteen. Sen toimintasäde on varsin laaja, paljon laajempi kuin normaalitilanteissa tarvitsemme, sillä yleensä kopteriin pyritään säilyttämään näköyhteys, kertoo Arkea Oy:n asiantuntija Niko Suvisto.

Kopteri toimii akulla, jossa riittää virtaa noin 25 minuutiksi.

– Sairaalan tai suuren liike- ja toimistokiinteistön katon ja räystäiden kunnon selvittämiseen ja kuvaamiseen on syytä varata pari kolme akkua, Suvisto sanoo.

Laskutelineiden väliin sijoitetulla kameralla voi ottaa sekä liikkuvaa videokuvaa että valokuvia. Kameran gimbaali (vakautin) pyörii täydet 360 asetta. Koska kopterin jalakset nousevat lentotilassa ylös, ne eivät tule kuvaan, vaikka kameran objektiivia pyörittäisi täyden ympyrän.

– Kuvan laatu on huipputasoa, 4K:ta. Sen resoluutiossa on neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin full HD televisiossa, Suvisto tietää.

drone ilmassa
Kopteriin kiinnitetyllä kameralla voi selvittää kattojen, savupiippujen ja rännien kunnon. Kamera ottaa sekä valokuvia että videokuvaa.

Kopterin lisävarusteisiin kuuluu lämpökamera, jolla voidaan jäljittää rakennusten lämpövuotoja. Harkinnassa on vielä törmäyksenestotunnistimen hankinta. Kaikuluotaimista tutun ultraääniteknologian avulla se tunnistaa mahdolliset lentoradalla olevat esteet ja pakottaa kopterin väistämään ne.

Räystäät, rännit ja piiput

Arkean Kiinteistönhoitopalveluissa kopteria on käytetty kattojen, seinärakenteiden ja savupiippujen kunnon tarkastamiseen. Myös räystäiden ja rännien mahdolliset reiät ja tukokset näkyvät hyvin ruudulta.

Kopteri säästää kiinteistönhoidon kustannuksia ja parantaa työturvallisuutta.

– Kaikki vesikatteen viat ja jopa puuttuvat kattotiilet voidaan katsoa vielä jälkikäteen videotallenteelta ja paikantaa. Aikaa ja vaivaa säästyy, kun ei tarvitse tilata nostoautoa pelkän tarkastuksen vuoksi, toteavat Eklund ja Suovanen.

Kopterin avulla on helppo tutkia lasijulkisivun kunto vaikka ruutu ruudulta. Tikasautolla ei ahtaisiin paikkoihin aina edes pääse.

Myös rakennusten lasijulkisivujen tarkastaminen onnistuu kopterilla vaivattomammin kuin nostolavalta käsin.

– Kapeimpiin paikkoihin ei aina edes pääse autolla, mutta kauko-ohjattavalla kopterilla julkisivun mahdollisten vaurioiden tai yksittäisten ruutujen kunnon ja kiinnityksen tarkastaminen sujuu nopeasti, Antti Eklund kehuu.

Lisäksi kopteria voi käyttää kattojen lumikuormien mittaamiseen ja lämpövuotojen paikantamiseen. Lumikinosten korkeuden kiinteistönhoitaja voi todeta silmämääräisesti suoraan kauko-ohjaimen ruudulta, mutta lämpökameran ottamien kuvien tulkitsemiseen tarvitaan rakennusalan ammattilainen.

Ei tuulella eikä viimalla

Käsilaukun kokoisessa kauko-ohjaimessa on toistakymmentä vipua, joilla kopteria liikutellaan pysty- ja sivusuunnassa ja joilla ohjataan kameran toimintoja.

– Nousut ja laskut mennään aina manuaaliohjauksessa. Ensin kopteri nostetaan muutaman kymmenen metrin korkeuteen kattojen yläpuolelle, jotta se pystyy paikantamaan sijaintinsa satelliiteista. Sen jälkeen sitä ohjataan joko käsin tai autopilotilla ennalta ohjelmoidun reitin mukaan, näyttävät Suovanen ja Eklund.

Kopterin käsittely on helppoa, kun hoitaa homman maltilla.

Tähän asti kopterin lennättäminen on ollut kaksikon kontolla, mutta syksyn aikana muutama muukin Arkea kiinteistönhoitaja pääsee harjoittelemaan pilotin taitoja. Koulutuksen järjestää työnantaja yhdessä kopterin maahantuojan kanssa.

– Kopterin käsittely on helppoa, kunhan hoitaa homman maltilla ja muistaa lentämiseen liittyvät rajoitteet. Kovin tuulisella säällä ei kannata lähettää kopteria ilmaan, koska tuuli tarttuu siihen herkästi. Myös sadekuuron yllättäessä lento on keskeytettävä, ohjeistaa Sami Suovanen.

Lennon jälkeen parivaljakko täyttää lentopäiväkirjan, joka tulee ammattimaisessa lentotoiminnassa säilyttää kolme vuotta.

Turvallisuus ennen kaikkea

Arkean kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalvelujen palvelujohtajan Sanna Lehtisen mukaan yritys pyrkii ottamaan uutta teknologiaa käyttöön mieluummin etukenossa kuin jälkijunassa.

– Hankinta on perusteltu, jos se helpottaa työtä, lisää tehokkuutta tai säästää kustannuksia.

Neljäs perustelu uusien laitteiden käyttöönotolle liittyy työturvallisuuden parantamiseen, ja kopterin hankinnassa juuri sen merkitys oli suuri. Arkean työsuojeluvaltuutettu Arto Salminen on todennut ilma-aluksen hyödyt käytännössä.

Arto Salminen
Työsuojeluvaltuutettu Arto Salminen.

– On suuri etu, kun työntekijän ei tarvitse kiivetä katolle vain tarkistaakseen mahdolliset vuotokohdat. Monilla katoilla ei edes ole koukkuja turvavaljaiden kiinnitystä varten, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi nostoauton tilaaminen. Se on kallista ja hidasta, hän perustelee.

Salmisen mukaan yritys on muutenkin panostanut työturvallisuuteen.

– Jokainen työntekijä suorittaa työturvallisuuskortin. Myös jokainen, ihan pienikin, työtapaturma tutkitaan.

Panostus on kantanut hedelmää, sillä parin viime vuoden aikana Arkean työtapaturmien määrä on laskenut noin kolmanneksella.

Ilmassa 10 tuntia kuussa

Toistaiseksi kopteri on vasta ”sisäänajovaiheessa”, mutta tulevaisuudessa se saattaa pörrätä ilmassa 10-20 tuntia kuukaudessa.

– Kopteritoiminta tuotteistetaan ja lisätään verkkokaupan palveluvalikoimaan, josta asiakkaat voivat tilata kopterin haluamiinsa kohteisiin, kertoo Niko Suvisto.

Niko Suvisto esittelee kopteria
– Kopteri painaa alle kaksi kiloa ja maksimilentokorkeus on 122 metriä, kertoo Arkea Oy:n tekninen asintuntija Niko Suvisto.

Arkea Oy:n viime syksynä asiakkailleen järjestämillä digiminimessuilla ilma-alus herätti runsaasti kiinnostusta. Se on tiettävästi ensimmäinen kiinteistönhoitoa helpottamaan hankittu kauko-ohjattava ilma-alus koko Varsinais-Suomessa.