Oulun kaupunki aikoo ulkoistaa ateria- ja puhtauspalvelunsa. Myös ICT- toiminnot on tarkoitus siirtää liikkeen luovutuksella ulkoiselle palveluntuottajalle. Henkilöstölle se tarkoittaa todennäköisesti palkanalennusta ja muiden työehtojen heikkenemistä kuluvan sopimuskauden päättyessä.
”Se putosi kuin pommi, oli ihan kauhia järkytys.” Näin kuvailee Oulun Tilapalvelut -liikelaitoksen JHL:läinen laitoshuoltaja Riitta Hietala kuultuaan ensimmäisen kerran kaupungin aikeista ulkoistaa ateria- ja puhtauspalvelut.
Hietala toimii siivoustyön ohella alakohtaisena luottamusmiehenä ja istui pommin pudotessa Tilapalveluiden yhteistoiminnan johtoryhmän etäkokouksessa.
– Tilapalveluiden johtaja Johan Alatalo totesi, että ateria- ja puhtauspalvelut on tarkoitus kokonaisuudessaan ulkoistaa. Pomppasin ylös ja noiduin, ja isäntäkin hätääntyi, että mikä sulle nyt tuli.
Ihan ensimmäisenä Hietalalle tuli huoli työntekijöistä, ”meidän tytöistä”. Heillä Hietala tarkoittaa pienipalkkaisia laitoshuoltajia ja ateriapalvelutyöntekijöitä.
– Kun bruttopalkka on hädin tuskin 1 900 euroa kuussa, tarkoittaa työehtosopimuksen vaihtaminen yksityiseen tessiin noin 200–300 euron pudotusta kuukausiansioihin. Ei sillä elä, kun pitää laskutkin maksaa.
Hietalalla itsellään on sama tilanne: miehen ollessa parhaillaan työttömänä hän on perheen pääasiallinen elättäjä.
– Ei naurata, hän toteaa.
Seuraavaksi heräsi kiukku: kuinka ne kehtaavat!
– Erityisesti minua sieppasi se, kun annetaan ymmärtää, että työntekijöillä on tapana lorvia. Tulisivat pomot katsomaan, mitä uimahallin siivous on ennen kuin päästävät suustaan sammakoita.
”Johto kaukana kentän todellisuudesta”
Myös ateriapalveluiden esimies Seija Kuha ihmettelee johdon vieraantumista ruohonjuuritason todellisuudesta.
– Tilapalvelut-liikelaitos perustettiin vuoden 2019 alussa, ja siitä lähtien on oltu keskellä jatkuvaa muutosta. Oulun Serviisin aikana johtajat sentään tunnettiin ulkonäöltä, mutta nyt työntekijät eivät tiedä, miltä he näyttävät, koska johto ei koskaan jalkaudu työpaikoille. Surullinen tilanne, hän sanoo.
Myöskään tiedottamisessa ei ole Hietalan mukaan hurraamista.
– Useimmiten tiedot tulossa olevista muutoksista tulevat sähköpostilla perjantai-iltapäivisin kello 15:n jälkeen. Ei tästä kovin hyvää palautetta voi johdolle antaa.
Ja muutoksia on piisannut: vain hiukan runsaan vuoden toiminnan jälkeen liikelaitoksen ateriavalmistus siirrettiin kesäkuussa 2020 Oulun Tuotantokeittiö Oy:lle, ja sen mukana siirtyi 60 työntekijää valmistuskeittiö Löökin alaisuuteen. Samalla siivottiin pois ateriapalveluiden työnjohtoporras.
Seija Kuha lyhensi vuosilomaansa molemmista päistä ja paiski kesän töitä taatakseen että pyörät pyörivät – vain kuullakseen elokuussa, että koko homma ulkoistetaan jollekin yksityiselle toimijalle.
– Meille sanotaan, että mitoituksissa on löysää ja yksityinen tekee halvemmalla. Ymmärrän erittäin hyvin, että nämä puheet loukkaavat työntekijöitä – loukkaavat ne minuakin.
Tilapalveluiden alakohtaisena luottamusmiehenä Riitta Hietala on seurannut niin puhtaus- kuin ateriapalveluiden kilpailutuksia, eikä hän usko, että yksityinen on aina edullisempi.
– Kun Oulun kahden päiväkodin, Soittajankankaan ja Tuiskutien, ateriapalvelut kesällä kilpailutettiin, ne otettiin omaan tuotantoon, koska yksityinen olisi tullut kalliimmaksi, hän huomauttaa.
Myös kouluaterian kustannus on kilpailukykyinen – Opetushallituksen vertailu vuodelta 2019 paljastaa, että vain kolmessa Suomen kunnassa oppilaskohtainen ateriakustannus on edullisempi kuin Oulussa.
Inkoossa kouluateria maksaa 0,64 euroa/päivä, Keravalla 1,69 euroa, Vantaalla 1,74 euroa ja Oulussa 1,92 euroa. Koko maan keskihinta kouluruokailulle on 2,80 euroa päivässä oppilasta kohden.
Lue lisää: Oikeutta Ouluun -työtaistelu käynnissä: Lakkovahdit asemissa – tilanne on vakava mutta yhteishenki vahva
”Työnantaja pimittää ja kiertelee”
Oulun kaupungin JHL:läiset pääluottamusmiehet Kirsi Särkelä ja Markus Lepinoja moittivat kaupungin ja Tilapalvelut-liikelaitoksen johtoa tietojen pimittämisestä, vaikeiden asioiden kiertämistä ja vastaamatta jättämisestä.
– On aivan ilmeistä, että ateria- ja puhtauspalveluiden ulkoistusta on valmisteltu jo pitkään mutta ääneen sanotaan, että kyse on esiselvittelystä. Se närästää meitä henkilöstön edustajia, Särkelä sanoo.
Kaksikko toteaa, että liikkeenluovutuksen ajankohta, henkilöstömäärä, markkinatoimijat ja vertailuhinnat olivat hankkeen puuhamiesten tiedossa hyvissä ajoin ennen asian julkituloa.
– Kaikki tieto, jolla paketti ”myydään” päättäjille on olemassa, ja samaan aikaan meille sanotaan, että selvittelyähän tämä vasta on. Mikäli työntekijäpuoli ei ryhdy vastatoimiin, huomataan äkkiä, että juna meni jo, toteaa Lepinoja.
– Ulkoistaminen ei tuo luvattuja säästöjä, sanovat pääluottamusmiehet.
Pääluottamusmiehet eivät myöskään niele työnantajan laskelmia siitä, että ateria- ja puhtauspalveluiden ulkoistaminen toisi kaupungille noin 2,5–3 miljoonan euron säästöt.
– Työnantaja ei ole esittänyt mitään laskelmaa kaikesta siitä lisätyöstä, jonka oma väki tekee ja joka ei näy nykyisessä mitoituksessa. Ne työt on pakko tehdä, jotta palvelu pelaa, mutta yksityinen laskuttaa jokaisesta lisätehtävästä erikseen, sanoo Lepinoja.
Lue lisää: JHL ja Jyty: Oulu suunnittelee törkeää työehtoshoppailua
”Missä on oman työn kehittäminen?”
Oman työn ja ostopalvelun kustannusvertailu saadaan Lepinojan ja Särkelän mukaan näyttämään siltä, että oma työ tulee kalliimmaksi – todellisuudessa niin ei välttämättä ole.
– Jos yksityisen tessin alinta taulukkopalkkaa vertaa oman työn toteutuneisiin palkkakustannuksiin, ero on tuntuva, mutta turha luulla, että yksityinen saa työvoimaa ammattitaitoa ja erikoisosaamista vaativiin tehtäviin minimipalkalla, huomauttaa Lepinoja.
Särkelän mukaan Oulun Tilapalvelut -liikelaitoksen henkilöstön työmotivaatio on ulkoistushankkeen vuoksi tipotiessään.
– He ovat pettyneitä, vihaisia ja peloissaan ja kokevat, ettei heitä ja heidän työtään arvosteta pätkän vertaa. Moni on sanonut suoraan, että ei hyväksy palkkojen ja työehtojen heikkenemistä, vaan mieluummin lähtee.
Henkilöstön huonon kohtelun ohella Särkelää närästää se, että kaikki voimat käytetään ulkoistamishankkeen edistämiseen, mutta puuttuu kokonaan selvitys omien ateria- ja puhtauspalveluiden kehittämisestä ja henkilöstön osallistamisesta.
Oman työn tuottavuutta voitaisiin parantaa moniosaajamallilla.
– Liikelaitos on ollut olemassa vasta puolitoista vuotta. Sen jälkeen on ollut muutosta muutoksen perään, eikä henkilöstölle ole annettu mahdollisuutta osoittaa mihin se pystyy.
Särkelän mielestä tehokuutta ja tuottavuutta voitaisiin lisätä esimerkiksi Oulun Serviisin perua olevalla moniosaajamallilla, jossa sama henkilö hallitsee sekä ateria- ja puhtauspalvelutehtävät.
– On paljon mahdollisuuksia mutta ne jätetään ulkoistamisen huumassa tekemättä.