Liki 40 000 palkansaajaa hyödyntää verovapaata työsuhdepyöräetua. JHL:läinen Inkeri Jortikka on yksi heistä.
Riihimäkeläinen Inkeri Jortikka, 34, on tyytyväinen työsuhdepolkupyörän käyttäjä. Hän työskentelee Kanta-Hämeessä sijaitsevan Janakkalan liikuntapäällikkönä ja vastaa liikuntatoimen hallinnosta ja kuntalaisten monipuolisista liikuntapalveluista.
Jortikka on itsekin liikkuvaista sorttia, mutta nykyisessä elämäntilanteessa aika on kortilla.
– Olen kahden pienen lapsen äiti. Keskellä ruuhkavuosia olen huomannut, että työmatkaliikunta on minun paikkani. Se on paras mahdollisuus saada viikoittainen liikunta-annos, eikä se ole keneltäkään pois, hän sanoo.
Aiemmin Jortikka saattoi taittaa työmatkan tavanomaisella polkupyörällä. Huhtikuun alussa hän sai käyttöönsä Corratec-sähköpyörän, jolla matka taittuu tunnissa ja vartissa.
– Ilman työsuhde-etuutta olisin tuskin hankkinut näin hyvää ja laadukasta pyörää, hän myöntää.
Polkupyörä on ollut mahdollista saada verovapaana työsuhde-etuna vuodesta 2021 lähtien. Sen avulla työntekijä saa käyttöönsä yleensä leasingyhtiön omistaman polkupyörän verottomana työsuhde-etuna.
Verohallinnon tietojen mukaan vuoden 2022 lopussa noin 38 000 palkansaajaa hyödynsi polkupyöräetua.
Testauksen jälkeen käyttöön
Janakkalan kunta on tarjonnut tämän vuoden alusta lähtien henkilöstölleen mahdollisuutta ottaa käyttöön työsuhdepolkupyörä. Etu on verovapaa 1 200 euroon asti vuodessa.
Tähän mennessä 22 kunnan työntekijä hyödyntää uutta etuutta, mutta pian joukko kasvaa ja pyöriä on noin 30 työntekijällä. Janakkalan palveluksessa on noin 600 työntekijää.
Toivottavasti liikennekulttuurimme muuttuu eurooppalaiseen suuntaan. Siellä pyöräilijä on kuningas.
Työantaja vähentää sovitun summan, enintään 100 euroa kuukaudessa, suoraan työntekijän palkasta. Lopusta pidätetään normaali tulovero.
Janakkalan työsuhdepyörien toimittaja on hämeenlinnalainen RaceBike, jonka valikoimista pyöräedun halunneet saivat valita mieleisensä.
– Parasta oli, kun pyöriä pääsi testaamaan ja valitsemaan omaan käyttöön sopivan, kertoo Jortikka.
Verraton apu ylämäessä
Riihimäki-Janakkala -väliin mahtuu mäkistä maastoa ja tuulisia pelto-osuuksi.a Niissä Jortikan uusi sähköpyörä on osoittautunut verrattomaksi peliksi.
Myös treenatessa hankinnasta on ollut apua, sillä sähköavusteisella pyörällä omaa kuormitusta pystyy säätelemään.
– Jos keho tarvitsee palauttavan treenin, on hybridi hyvä valinta.
– Jos keho tarvitsee palauttavan treenin, on hybridi hyvä valinta. Kovempaa menoa varten minulla on toinen pyörä kotona.
Tähän mennessä Jortikan sähköpyörän mittariin on kertynyt runsas 500 kilometriä työmatka-ajoa. Toisinaan hän ajaa vain yhteen suuntaan ja taittaa paluumatkan pyörän kanssa junassa, jotta ehtii hakemaan lapset hoidosta.
Myös muilta sähköpyörän hankkineilta Jortikka on kuullut kehuja.
– Sähköavusteisuus tuo hauskuutta pyöräilyyn. On koukuttavaa, kun akun kanssa pääsee vauhdikkaasti ylämäet. Monille se on kannustava kokemus.
Huollot sisältyvät sopimukseen
Janakkalassa leasingsopimus sisältää pyörän ensihuollon sekä määräaikaishuollot. Jortikan menopelin ensihuoltoon oikeuttavat kilometrit täyttyivät, ja pyörä oli jo huollossa.
Jortikan pyörän leasingsopimuksen kesto on 42 kuukautta. Sen jälkeen hän voi lunastaa pyörän itselleen. Siinä vaiheessa pyörän hinnasta on jäljellä enää muutama satanen.
Jortikka on tyytyväinen uuteen työsuhde-etuun ja uskoo, että se kannustaa muitakin pyöräilemään työmatkoja ja muutenkin lisäämään liikuntaa.
Yksi toive hänellä kuitenkin on.
– Kun painan fillarilla maantien laitaa kohti kotia ja Riihimäkeä, toivon, että liikennekulttuurimme muuttuisi enemmän eurooppalaiseen suuntaan. Siellä pyöräilijä on kuningas.
Varsinaisia vaaratilanteita ei ole matkalla sattunut, mutta liian usein pyöräilijä joutuu väistämään pientareelle, kun auto väistää ohitustilanteessa vastaan tulevaa ajoneuvoa ja kiilaa melkein pyöräilijän eteen.