Pääluottamusmies Riitta Partasen mielestä JHL:n jäsenhankintakampanja on hyvä muistutus jäsenhankinnan merkityksestä, mutta parin viikon rutistus ei riitä. – Jäsenhankinta on kestävyyslaji, jota on tehtävä ympäri vuoden, hän sanoo.
Ulvilalainen Riitta Partanen, 54, on ollut JHL:n aktiivi viitisentoista vuotta. Parhaillaan hänellä on menossa kolmas kausi Satasairaalan pääluottamusmiehenä.
Jo vuosia Partanen on toiminut myös Satakunnan sairaanhoitopiirin 078 -yhdistyksen jäsenhankkijana.
– Olen yksi monista. Olemme yhdistyksessä linjanneet, että jäsenhankinta kuuluu kaikille hallituksen jäsenille ja muille aktiiveille. Se ei ole irrallinen osa työtä, vaan se on meidän työtä, hän painottaa.
– Jäsenhankinta on meidän kaikkien työtä.
Yhdistyksessä on pohdittu myös sitä, miten jäsenhankintaa on järkevä toteuttaa, jotta se on mahdollisimman tuloksellista.
– Ei niin, että lähestytään ihmisiä jäsenkaavake ojossa ja sanotaan, että tuossa on, liity! Jäsenhankinta on luottamuksen rakentamista ja luottamusmiestyön näkyväksi tekemistä kentällä. Käytännössä se tarkoittaa tavattavissa olemista ja työpaikoilla käymistä.
Päätös kypsyy pikkuhiljaa
Koska aktiivit eivät ole voineet koronan takia kiertää Satasairaalassa ja muissa sairaanhoitopiirin yksiköissä kuten ennen, yhdistys järjesti lokakuussa kaksi tilaisuutta sairaalan kanttiiniin. Tuolloin luottamusmiehet vastailivat ajankohtaisiin kysymyksiin ja tarjolla oli kahvia ja pullaa.
– Oli siellä jäsenyyskaavakkeitakin, mutta se ei ole se juttu. Tärkeintä on olla saatavilla. Noiden tapaamisten tuloksena oli kuusi uutta JHL:n jäsentä.
– Tärkeintä on olla jäsenten saatavilla.
Partasen mukaan ei kannata olla moksiskaan, jos liittyminen ei jota kuta kiinnosta.
– Olen aina sanonut, että jäsenhankinta on kestävyyslaji, jossa ei ole tarjolla pikavoittoja. Päätös liittymisestä voi kestää kuukausia – jopa vuosia, jos henkilö vaihtaa liitosta toiseen. Ihminen tekee ratkaisun sitten, kun on kypsä siihen.
Yksi houkutin ylitse muiden
Yhdistyksen näkyväksi tekeminen jatkuu marraskuussa. Silloin 078:n luottamusmiehet vievät tuotekassin jokaiseen sairaanhoitopiirin yksikköön, jossa on JHL:n jäseniä töissä – käytännössä liki joka yksikköön.
– JHL:n logolla varustetussa kassissa on suklaata, käsidesejä ja ilmoitus siitä, että jäsenkorttia vastaan voi käydä syömässä henkilöstöravintolassa yhdistyksen tarjoaman lounaan marraskuun ajan, kertoo Partanen.
Luottamuksen rakentaminen, työpaikoilla näkyminen ja aktiivinen tiedottaminen yhdistyksen nettisivuilla ja Facebookissa sekä sairaanhoitopiirin intrassa ovat kantaneet hedelmää, ja jäsenmäärä on ollut koko ajan tasaisessa nousussa.
Lisäksi Satakunnassa on yksi tärkeä jäsenhoukutin, joka muilta alueilta ja liitoilta puuttuu. Se on jo KTV:n aikana perustettu Porin KTV:n sairauskassa. Se korvaa jäsentensä lääkärinpalkkio-, lääke-, tutkimus- ja muita sairaudenhoitoon liittyviä kuluja.
– Kassan merkitys jäsenhankinnassa on merkittävä. Sitä ei voi kiistää, myöntää Partanen.
Lisäksi kassa ruuvaa jäsenet yhdistykseen ja liittoon, sillä sairauskassasta voi erota vain kerran. Takaisin ei voi liittyä.
Bussista ei pääse pakoon
Partanen muistuttaa, että on tärkeää pitää yhteyttä jäseniin myös liittymisen jälkeen. 078-yhdistys muistaa jäseniä säännöllisesti ja järjestää esimerkiksi retkiä.
– Retkikohteet valitaan huolella, jotta ne kiinnostavat mahdollisimman monia. Lisäksi kiinnitetään huomio hintaan. Pienipalkkaisen yksinhuoltajankin on päästävä matkaan.
Bussi on hyvä paikka jakaa ay-tietoutta.
Puolileikillään Partanen toteaa, että bussiretkien merkitystä aliarvioidaan ihan suotta.
– Bussi on loistava paikka jakaa ay-tietoutta. Kun ovet ovat kiinni, ei pakoon pääse!