VR tarjoaa pääkaupunkiseudun konduktööreille mahdollisuuden kouluttua järjestyksenvalvojiksi. Vielä ei kuitenkaan ole tiedossa, kuinka monta uutta järjestyksenvalvojaa alueen juniin palkataan.
Jopa 130 konduktöörin työtehtävät lakkaavat Helsingin seudun lähiliikenteessä ensi kesään mennessä. Heidän tilalleen tulee järjestyksenvalvojia. VR päätti asiasta konduktöörejä koskevissa muutosneuvotteluissa, jotka alkoivat huhtikuussa ja päättyivät maanantaina 9. kesäkuuta.
Lue lisää: VR kaavailee massapotkuja – Konduktöörilta painava mielipide: ”Ihan v***n väärin”
Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n alueeseen kuuluvat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Siuntio, Kirkkonummi, Sipoo, Kerava ja Tuusula. VR vastaa HSL-alueen lähijunaliikenteestä ja kaluston kunnossapidosta.
Muutos tapahtuu aikaisintaan kesän 2026 alkuun mennessä.
Konduktöörit järkyttyivät
Konduktöörit ovat järkyttyneitä neuvotteluiden lopputuloksesta, kertoo lähiliikenteen konduktööri Satu Reinikainen (pääkuvassa). Hän toimii puheenjohtajana JHL:n yhdistyksessä 51, joka edustaa konduktöörejä. Reinikainen oli mukana muutosneuvotteluissa JHL:n edustajana.
– Porukka osasi odottaa päätöstä, mutta määrä yllätti kaikki. HSL:n puolelta tuli ehdoton ei, että he eivät halua konduktöörejä juniin.
Reinikainen sanoo, että työntekijöillä ei todellisuudessa ollut mahdollisuutta vaikuttaa siihen, jatkuvatko konduktöörien tehtävät lähiliikenteessä. Hänen mielestään HSL ja VR kävivät muutosneuvottelut vain siksi, että laki niin vaatii.
Järjestyksenvalvojien sopimus kilpailutukseen
Työnantaja VR sanoo hakevansa muutoksella parannusta lähijunien turvallisuuteen eikä tavoitteena ole hakea säästöjä. VR tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden kouluttua järjestyksenvalvojiksi. Työtehtäviä voi löytyä myös kaukoliikenteen konduktöörinä.
Vielä ei kuitenkaan ole tiedossa, kuinka monta uutta järjestyksenvalvojaa HSL-alueen juniin palkataan. Työtehtävät lähijunissa muuttuvat, ja junien turvapalvelut menevät kilpailutukseen. JHL:n toimialajohtaja Mari Keturi on pettynyt VR:n ratkaisuun.
– Ei tässä ole tarkoituksena parantaa vaan halpuuttaa. Kokonainen ammattiryhmä lähiliikenteessä ajetaan alas, hän sanoo.
– Ei tässä ole tarkoituksena parantaa vaan halpuuttaa.
JHL:n toimialajohtaja Mari Keturi
Koska kilpailutus on kesken, VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola ei vielä ota kantaa, millä työehtosopimuksella järjestyksenvalvojat tekevät töitä. Hän kertoo, että työtehtävät ovat erilaisia kuin konduktööreilla. Järjestyksenvalvojat eivät esimerkiksi tarkista matkalippuja.
Järjestyksenvalvojapalvelut kilpailutetaan julkisena hankintana. Kilpailutuksen tulos on selvillä luultavimmin vuoden 2026 alkupuolella. Vasta sen jälkeen selviää, kuinka monta uutta järjestyksenvalvojaa lähijuniin palkataan ja kenelle he työskentelevät.
Keturi muistuttaa, että konduktöörit ovat junan ammattilaisia, jotka valvovat turvallisuutta ja auttavat hätätilanteissa.
– He varmistavat, että matkanteko on sujuvaa kaikille. Palvelun laatu kärsii, kun konduktöörit korvataan järjestyksenvalvojilla.