25.1.2019

Aktiivimallin kurittama Markku Kolari sai taksiluvan ja aloitti ajamisen seuraavana päivänä: ”Aktiivimallia ei tule ikävä!”

Motiivi kertoi viime viikolla jyväskyläläisestä Markku Kolarista, jonka työttömyyspäivärahaa leikattiin ahkerasta työnhausta ja kurssittautumisesta huolimatta. Enää ei leikata, sillä Kolari on aloittanut työt keskisuomalaisen taksiyrityksen kuljettajana.

JHL:läinen Markku Kolari kritisoi Motiivin jutussa vuoden 2018 alussa voimaan tullutta työttömyysturvan aktiivimallia.

Mallin tavoitteena on kannustaa työttömiä työnhakijoita aktiivisuuteen. Jyväskyläläinen Kolari, kuten moni muukin, kuitenkin pitää sitä lähinnä työttömien kyykyttämisenä.

Ikävimmältä vaikutus tuntuu työttömän kukkarossa: jos hän ei täytä aktiivimallin ehtoja  kolmen kuukauden tarkastelujakson aikana, vähentää työttömyyskassa tai Kela päivärahaa 4,65 prosenttia.

Myös Kolarin loppuvuoden 2018 päivärahaa leikattiin, vaikka hän haki syksyn aikana kymmeniä työpaikkoja ja suoritti omalla kustannuksellaan taksinkuljettajan ajokokeen.

Aiemmin kesällä ja syksyllä Kolari oli osallistunut myös TE-toimiston järjestämään CNC-koneistajan täydennyskoulutukseen ja ollut pari kuukautta työharjoittelussa metallialan yrityksessä. Ne täyttivät aktiivisuusehdon, ja silloin hän välttyi leikkurilta.

Lue lisää: Näin toimii aktiivimalli: Markku Kolari jätti sata työhakemusta, kävi kursseja ja hankki taksiluvan – leikkuri iski päivärahaan

Lupa tuli – ja heti rattiin

Markku Kolari taksissa

Masrkku Kolarin uusi ura taksinkuljettajana on lähtenyt hyvin käyntiin.

Kun Motiivi haastatteli Kolaria, hän odotti malttamattomana taksinkuljettajan ajolupaa liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta.

On syytä soittaa hänelle uudestaan ja kysyä, onko hän saanut taksilupansa.

Kyllä vain, kertoo helpottunut Kolari. Posti toi taksiluvan 15. tammikuuta. Jo seuraavana päivänä Kolari aloitti ajot jyväskyläläisen Onnentaksit Oy:n palveluksessa.

Juha-Pekka Mäkisen ja Tero Takamaan luotsaamalla yrityksellä on seitsemän autoa, joista kaksi on paareilla varustettuja inva-autoja.

– Olen ajanut molempia. Välillä kyttään ajoja tolpalla, välillä ajan Kela-kyytejä tai aluetaksin välittämiä ajoja. Hyvältä on tuntunut, Kolari sanoo.

Erityisen mielissään hän on siitä, että työvuorolistaa laadittaessa työnantaja huomioi Kolarin ja muiden työntekijöiden toiveet.

– Pelaan puolivakavissani salibandya 50- ja 55-vuotiaiden miesten sarjassa. Harjoituksia on useana iltana viikossa ja pelimatkat päälle. Eilenkin olin iltavuoron ajossa mutta kävin välillä harkoissa ja jatkoin sitten taas ratissa.

Varsinkin Kela-kyydit tarkoittavat pitkiä ajorupeamia, sillä kyydissä voi olla kaksi tai kolme asiakasta Kannonkosken tai Kinnulan perukoille tai kuntoutukseen Turkuun tai Iisalmeen.

Markku Kolari työskenteli pitkään metallialalla koneistajana. Vihoittelevan selkänsä takia hän joutui vaihtamaan kevyempiin työvalmentajan töihin. Mitä selkä tykkää autossa istumisesta?

– On otettava hyvä ajoasento ja noustava välillä jaloittelemaan. Asiakkaat saattavat luulla, että onpa siinä poikkeuksellisen kohtelias kuljettaja, kun pomppaan aina ylös mutta teen sen osittain myös selän takia, Kolari sanoo ja nauraa.

Aktiivimallia ei tule ikävä

Markku Kolari ja taksiauto

Ainakin toistaiseksi Markku Kolari toimii taksinkuljettajana mutta myös työnohjaajan hommat kiinnostaisivat.

Vaikka Kolari ajaa nyt kokopäiväisesti taksia ja pitää uudesta ammatistaan, hän ottaa päivän kerrallaan ja aikoo pitää silmällä vapautuvia työvalmentajan paikkoja.

– Jos jonkun kunnan tai kaupungin työllistämisyksikössä vapautuisi pidempiaikainen metallipuolen työvalmentajan pesti, laittaisin hakemuksen menemään, hän sanoo.

Hankerahoituksen varassa toimivat työpajat eivät ole ykkösvaihtoehto, mutta jos sopiva paikka löytyisi, hän saattaisi hakea myös lyhytkestoisempaan hommaan.

Taksinkuljettajana Kolari tekee myös yö- ja viikonloppuvuoroja. Hän arvioi ansaitsevansa taksikuskina suunnilleen saman verran kuin päivätyössä työvalmentajana.

– Tykkään toimia ihmisten kanssa, ja tässä työssä heitä on joka lähtöön. Työttömyyskorvauksen hakuun liittyvää byrokratiaa ja aktiivimallia ei ole tippaakaan ikävä!