Jokainen tarvitsee palautetta kehittyäkseen työssään. Parhaimmillaan palaute antaa oivalluksia, syventää sosiaalisia suhteita ja parantaa työilmapiiriä. Sekä palautteen antamisessa että vastaanottamisessa harjoitus tekee mestarin.
A. Muista hyvä tahto
Palaute on kehittymisen ruokaa. Ilman sitä kukaan ei tiedä, missä toimii hyvin ja missä huonosti. Onnistunut rakentava palaute kumpuaa antajansa hyvästä tahdosta ja halusta auttaa toista kehittymään.
Jaa hyvää palautetta ympärillesi ilman kynnystä. Runsas positiivinen palaute avaa tietä myös kriittiselle palautteelle.
Palautteen antaminen on työyhteisössä jokaisen tehtävä. Sitä voi antaa arkisesti sekä alaisille että esihenkilöille. Tämä syventää sosiaalisia suhteita ja vireyttää työyhteisön ilmapiiriä.
Lue lisää: 5 vinkkiä, miten otat palautteen vastaan
B. Ole konkreettinen
Onnistunut palaute, sekä positiivinen että negatiivinen, on konkreettista: ei vain ”olet hyvä tyyppi” vaan tarkemmin ”pidän siitä, että olet aktiivinen ja tartut aina ripeästi toimeen”.
Palautteen antaminen on työyhteisössä jokaisen tehtävä.
Kaikessa palautteessa on hyvä olla mukana oma tunne. Silloin sanat ovat aitoja. Kriittistäkin palautetta antava saa kertoa olevansa pettynyt tai harmissaan ja tuoda esille, mitä olisi toivonut.
Syyllistämistä on kuitenkin syytä välttää. Palautteen antajan pitää ottaa omasta tunteestaan vastuu eikä sysätä sitä toisen harteille.
C. Valmistaudu kriittisen palautteen antamiseen
Mieti, miksi haluat antaa toiselle palautetta. Onko syy hyvä? Tutki, miltä palautteen antaminen sinusta tuntuu ja mitä luulet, että sanasi toisessa herättävät. Suunnittele, miten esität viestisi mahdollisimman konkreettisesti.
Varustaudu puhumaan suoraan, hengittämään rauhallisesti ja kuuntelemaan toista. Palautteen saaminen on aina jännittävää, ja sen antajalta kaivataan läsnäoloa.
Kriittistä palautetta antavan ei tarvitse tarjota ratkaisuideaa tilanteeseen vaan vain kertoa havaintonsa.
Yleensä ratkaisuja alkaa löytyä, kun asiat otetaan esille ja niille annetaan aikaa.
D. Tutkaile saamaasi palautetta
Vaikuttava palaute herättää tunteita, joskus vaikeitakin. Se ei ole vaarallista. Suhtaudu tunteisiisi tutkaillen. Ota saamasi palaute vastaan hengittelemällä, kuuntelemalla ja esittämällä tarkentavia kysymyksiä. Yritä ymmärtää palautteen antajan ydinviesti. Voit vaikka toistaa kuulemasi: ”Ymmärsinkö oikein, että…”
Muista, että palaute on antajansa näkemys tekemisistäsi eikä välttämättä sinänsä oikea. Älä kuitenkaan hyökkää takaisin, vaan mutustele ja sulattele kuulemaasi.
Voisiko siinä olla totuuden siemen? Rakentava palaute on lahja, jonka avulla voit kehittää toimintaasi.
Vinkit antoi psykologi, tietokirjailija ja työyhteisövalmentaja Jarkko Rantanen.
Lue aiemmat Näin onnistut -sarjan jutut:
Kuinka päihitän potkujen tuoman häpeän?
Kuinka valmistaudun kehityskeskusteluun?