3.6.2020

Ennakointivelvollisuus liikenteessä jakaa mielipiteet – Osa ammattikuljettajista pelkää muita ankarampaa kohtelua oikeudessa

JHL:läinen linja-autonkuljettaja Lasse Laaksonen epäilee, että tieliikennelain ennakointivelvollisuus saattaa asettaa ammattikuljettajat epätasa-arvoiseen asemaan.

Tieliikennelaki uudistui kesäkuun alusta ja toi mukanaan ennakointivelvollisuuden. Nyt tiellä liikkujan pitää reagoida muiden mahdollisiin virheisiin. Ennakointivelvollisuudella on merkitystä, kun punnitaan eri osapuolten syyllisyyttä onnettomuuteen.

Tieliikennelakiin tuli useita muutoksia kesäkuun alusta, mutta erityisesti sen ennakointipykälä jakaa JHL:läisten ammattikuljettajien mielipiteet. Osa ei näe ennakointivelvollisuudessa mitään uutta, mutta osa epäilee sen kohtelevan ammattikuljettajia epätasa-arvoisemmin kuin muita tienkäyttäjiä.

Tieliikennelain ennakointia koskeva neljäs pykälä menee sanatarkasti näin:

”Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi”.

– Vaaraa, vahinkoa ja onnettomuutta pitää välttää, jos siihen vain suinkin on mahdollisuus.

Pykälä vaatii asenteen tarkistamista ainakin osalta kuljettajia. Etuajo-oikeus ei riitä, jos huomaa toisen todennäköisesti tulevan risteykseen kolmiosta huolimatta. Tiellä liikkujan pitää siis ennakoida muiden mahdollisia virheitä, jotta onnettomuuksilta vältytään. Jos huomaa toisen tulevan risteykseen liian kovaa, on syytä painaa omaa jarrua.

– Lainsäätäjä on halunnut korostaa, että vaaraa, vahinkoa ja onnettomuutta pitää välttää, jos siihen vain suinkin on mahdollisuus, sanoo johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Kokemus ja taidot korostuvat

Ennakointivelvollisuutta sovellettaessa kokemus ja ajotaidot korostuvat. Pohjonen selvittää, että kokeneelta ja taitavammalta kuljettajalta odotetaan enemmän kuin vasta kortin saaneelta tai vanhukselta. Jos ulkopaikkakuntalainen ajaa umpioudossa mutkassa ojaan, se on aavistuksen verran ymmärrettävämpää kuin se, että samassa paikassa joka päivä liikkuva paikkakuntalainen ajaa siinä ojaan.

– Osaavan ja osaamattoman kuljettajan ero tulee esiin myös siinä, jos kokenut kuljettaja ajaa talvikelillä tieltä ulos tai jos kokematon kuljettaja tekee saman. Tämä asia voidaan ottaa huomioon, kun mietitään rangaistuksen suuruutta, Pohjonen sanoo.

Ennakointivelvollisuus on periaate, jonka noudattamista ei valvota. Sillä on merkitystä silloin, kun onnettomuus on tapahtunut. Vielä ei tiedetä, miten pykälää sovelletaan oikeudessa.

Ennakointivelvollisuudesta kertoi myös Yle.

JHL:läinen linja-autonkuljettaja Lasse Laaksonen sinisen bussinsa ulkopuolella varikolla.
JHL:läinen linja-autonkuljettaja Lasse Laaksonen epäilee, että tieliikennelain ennakointivelvollisuus saattaa asettaa ammattikuljettajat epätasa-arvoiseen asemaan.

”Olemmeko enää tasa-arvoisia?”

JHL:läiset linja-autonkuljettajat Lasse Laaksonen ja Esa Hänninen ajavat bussia pääkaupunkiseudulla. He eivät ymmärrä, miksi ennakointivelvollisuus on tuotu lakiin, koska laki kielsi päälleajon jo aiemmin. He muistuttavat, että ammattikuljettajat joutuvat ennakoimaan paljon kaiken aikaa muutenkin.

– Olemmeko me ammattikuskit enää tasa-arvoisia muiden tiellä liikkujien kanssa? Mielestäni on turha korottaa sanktioita, koska päälleajokielto on jo olemassa, sanoo Laaksonen.

Hän huomauttaa, että onnettomuuden seurauksena yleensä jaetaan sakkoja vähintäänkin varomattomuudesta liikenteessä.

– Sakkoja saaneille on ollut raskauttavaa, että he ovat olleet ammattikuljettajia liikenteessä.

Some, vastamelukuulokkeet, härpäkkeet

Laaksonen ja Hänninen toteavat, että kaikkea ei millään voi ennakoida. Rekkakuski ei voi millään arvata, että joku aikoo tahallaan ajaa alle. Eikä bussikuski voi lukea someen uppoutuneen tai vastamelukuulokkeilla musiikkia kuuntelevan jalankulkijan ajatuksia, ennen kuin tämä yhtäkkiä kääntyy jalkakäytävältä kadulle. Helsingissä on nykyään myös paljon uudenlaisia kulkuvälineitä, kuten sähköpotkulautoja, jotka tekevät liikenteestä entistä arvaamattomampaa.

– Uskon, että suurin osa kuljettajista yrittää välttää onnettomuuksia kaikin mahdollisin keinoin.

– Jos sitten mennään oikeuteen ja kuljettaja todetaan syylliseksi, niin se on oikeusmurha, jos et ole voinut asialle mitään, Laaksonen pamauttaa.

Hän arvioi, että harva ammattikuljettaja jättää onnettomuuden vaaran huomiotta.

– Uskon, että suurin osa kuljettajista yrittää välttää onnettomuuksia kaikin mahdollisin keinoin. Ei kukaan halua tahallaan aiheuttaa harmia itselleen eikä kenellekään muulle.

Liikennesäännöt ohjaavat edelleen

Traficomin Jussi Pohjonen haluaa rauhoittaa keskustelua ennakointivelvollisuudesta, sillä kyse on normaalista kuljettajan huolellisesta toiminnasta.

– Ei tässä mitään yliluonnollisia kykyjä vaadita. Normaali valppaus riittää. Jos näkee muissa maailmoissa kulkevan jalankulkijan, voi keventää kaasujalkaa ja ennakoida mahdollista tulevaa tilannetta.

– Ei tässä mitään yliluonnollisia kykyjä vaadita.

Pohjonen muistuttaa, että laissa on yhteensä 195 pykälää, ja muut 194 pykälää ohjaavat edelleenkin liikennettä.

– Se, joka on pärjännyt liikenteessä vanhan lain aikana, pärjää varmasti myös nyt.

Tampereen kaupungin liikennelaitoksen pääluottamusmies Tuula Pohjola ei näe tieliikennelain ennakointivelvollisuutta kovin kummallisena.

”Olemme aina ennakoineet”

JHL:läiset luottamusmiehet Tuula Pohjola, Jouko Korhonen ja Pekka Hirvonen eivät pidä ennakointivelvollisuutta kummoisenakaan muutoksena.

– Olen toiminut niin kohta 40 vuotta, joten en itse näe tässä mitään haastetta, sanoo Tampereen kaupungin liikennelaitoksen pääluottamusmiehenä toimiva Tuula Pohjola.

Hän kertoo, että tieliikennelain uudet kohdat käydään läpi työnantajan järjestämissä koulutuksissa ensi syksynä.

– Ruuhkaisessa Helsingin keskustassa en pärjää raitiovaunulla 500:aa metriä osumatta johonkin, jos en ennakoi.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n pääluottamusmies Pekka Hirvonen huomauttaa, että raitiovaunua voi kuljettaa vain ennakoimalla.

– Ruuhkaisessa Helsingin keskustassa en pärjää 500:aa metriä osumatta johonkin, jos en ennakoi. Ennakoinnista huolimatta silloin tällöin tulee pieniä kolhuja, koska kumipyöräkalustolla liikkuvat eivät aina ennakoi.

Hirvosen mukaan raitiovaununkuljettajat ennakoivat sitä enemmän, mitä kauemmin he ovat ammatissaan toimineet.

– Me haemme silmällä poikkeavuuksia. Näemme kadun reunassa olevan auton ohjaamon liikkeistä tai pyörien asennosta, että se saattaa lähteä liikkeelle. Silloin vähennämme vauhtia, koska muuten ajamme sen kyljestä sisään.

Destian Pohjois-Suomen alueluottamusmies Jouko Korhonen sanoo, että ennakointi on tarpeen kaikille tienkäyttäjille.

Kaikkien pitäisi ennakoida

Destian alueluottamusmies Jouko Korhonen toivoo, että kaikki suomalaiset noudattaisivat hyvän liikennekulttuurin tapoja ja ennakoisivat.

– Talvella kunnossapitokalusto lähtee liikkeelle, kun raja-arvo on täyttymässä tai täyttynyt, mutta eiväthän autot kerkiä joka paikkaan yhtä aikaa. Siellä saattaa olla vielä huonojakin ajokelejä, vaikka kalusto on liikkeellä.

Kunnossapidon kuljettajille ennakointivelvollisuus ei tuo ongelmia. Työnantaja on kouluttanut heidät tehtäviinsä.

– Talvella saattaa olla vielä huonojakin ajokelejä, vaikka kalusto on liikkeellä.

– He ovat usein liikenteessä silloin, kun sää on kaikkein kehnointa. Siellä on lunta, pimeyttä, liukkautta. Se vaatii kuljettajilta aivan erityistä osaamista ja muiden huomioon ottamista. Nykyään raskasta liikennettä on ympäri vuorokauden. Rahtitavara, puutavara ja maito kulkevat yötä päivää tien päällä.

Eduskunta hyväksyi tieliikennelain kokonaisuudistuksen kaksi vuotta sitten. Lakiin tuli paljon muutoksia. Voit lukea muutoksista Traficomin sivuilta. Myös Yle on koonnut tietoja muutoksista.

Lue myös: Tieliikennelaki muuttuu: Kotihoidon paikoituspulmat ovat kohta historiaa