27.5.2025

”Jos maapallo saa edes sekunnin lisäaikaa, on se parempi kuin ei mitään” Ilmastonmuutos tihkuu työehtosopimuksiin

Ilmastokriisi muuttaa lähivuosina monen JHL:läisen työtä, losseilta lentokentille. Asiantuntijat ovat yhtä mieltä: työehtosopimusten ilmastokirjauksilla on jo kiire.

Räntä vihmoo lossin ohjaamon ikkunaan. Huhtikuun helteet ovat jäähtyneet vappuaattona puolen päivän jääkaudeksi.

Palva-Velkuanmaan lossi kyntää Turun saaristoa. Lossin kuljettaja Jari Tamminen sammuttaa dieselmoottorin. Lossi liukuu ääneti Velkuanmaan saaren rantalaituriin.

Sammuttaminen on osa taloudellisen ajon tapaa. Jokainen Finferries-yhtiön lossikuski on saanut siihen koulutuksen. Tarkoitus on säästää polttoainetta ja pienentää hiilipäästöjä.

– Ennen ajoimme viimeiseen saakka moottoreilla, Tamminen kertoo.

Todennäköisesti työntekijät tarvitsevat lähivuosina yhä enemmän koulutusta. Finferries aikoo vaihtaa kaikki vanhat diesellossit akkukäyttöisiin. Tavoitteena on keventää hiilijalanjälkeä roimasti.

Finferriesin lossikuskit sammuttavat moottorit ennen laituriin ajoa. Tavoite on pienentää polttoainekuluja ja hiilipäästöjä.
Finferriesin lossikuskit sammuttavat moottorit ennen laituriin ajoa. Tavoite on pienentää polttoainekuluja ja hiilipäästöjä.

Työehdot suojaavat ilmastonmuutokselta

Tänä keväänä ilmastokirjauksista keskusteltiin monen alan työehtosopimusneuvotteluissa. Ilmastoon liittyvät avaukset ovat neuvottelupöydissä uusi asia. Niille on tarvetta: monen JHL:läisen työkuva muuttuu niin ilmastonmuutoksen kuin sitä hillitsemään pyrkivien toimien takia.

Lue lisää: Koulunkäynninohjaaja Kaisa Piiroinen säästää lähes kaikessa – mittasimme hänen hiilijalanjälkensä

Lossien kuljettajat ovat yksi näistä ammattiryhmistä. Myös esimerkiksi ulkona työskentelevät varhaiskasvattajat tulevat tarvitsemaan suojaa helteiden tai lumimyrskyjen kaltaisilta sään ääri-ilmiöiltä. Toisaalta työntekijät voivat tarvita turvaa silloin, kun työnantaja ryhtyy pienentämään hiilijalanjälkeä.

– Yhä useammassa työehtosopimuksessa saattaa jatkossa lukea, että töissä tarvitaan tietyt suojavaatteet. Muutosturva voisi olla esimerkiksi mahdollisuus opiskella uusi toimenkuva työaikana, JHL:n erityisasiantuntija Anna Korpikoski kertoo.

Lossi Turun saaristossa. Palvan-Velkuanmaan reitti.
Jokainen Finferries-yhtiön lossikuski on saanut taloudellisen ajon koulutuksen. Tarkoitus on säästää polttoainetta ja pienentää hiilipäästöjä.

Tavoitteena ilmastovaltuutettu ja yhdessä tehtyjä päätöksiä

JHL:llä oli kevään neuvotteluissa kaksi ilmastonmuutokseen liittyvää tavoitetta ylitse muiden. Ensimmäinen oli, että työnantajat ja työntekijät päättäisivät ilmastoasioista yhdessä. Toiseksi liitto halusi vakiinnuttaa ilmastovaltuutetun aseman.

Ilmastovaltuutettu on henkilöstön edustaja, jolta löytyy ilmastonmuutokseen liittyvää osaamista. Anna Korpikoski kuvailee häntä viestinviejäksi työntekijöiden ja työnantajan välillä. Ilmastovaltuutettu voi selvittää, mitä toimet tarkoittavat työpaikalla: asennetaanko esimerkiksi tehokkaampi ilmastointilaite tai vaihdetaanko diesellossit sähköisiin.

– Työntekijä on tulevaisuudessa ilmastoasioissa aktiivinen osapuoli.

Anna Korpikoski

Ideaalitilanteessa työnantaja ja ilmastovaltuutettu keskustelevat ensin esimerkiksi siitä, millaisia ilmastotavoitteita yrityksen toimintasuunnitelmassa voisi olla. Sitten ilmastovaltuutettu pohtii työyhteisön mukana, mitä tavoitteet tarkoittavat työntekijöiden kannalta.

– Työntekijä on tulevaisuudessa ilmastoasioissa aktiivinen osapuoli.

Lue lisää: Kuinka käy duunarin energiamurroksessa? Tuulivoima-asentajaa tarvitaan, hiilimies varmistaa selustaansa opiskelemalla insinööriksi

Lossit ja Finavia tienraivaajina

Ympäristövaltuutetun aseman vakiinnuttaminen oli myös lossialan työntekijöiden tavoite. Se ei saanut vielä tuulta allensa, kertoo valtakunnallinen pääluottamusmies Ari Hölsä.

– En ole silti kallella kypärin. Saimme sovittua, että käymme ilmastokeskustelua yhteistoiminnassa ja laajennetussa johtoryhmässä.

Ilmastoasiat olivat työntekijöiden tavoitelistalla myös lentokenttäyhtiö Finavian tes-neuvotteluissa. Jatkossa niitä käsittelee Finavian yhteistoimintaneuvottelukunta. Siihen kuuluu henkilöstön edustajia sekä yritysjohtoa toimitusjohtajaa myöten.

Paaluottamusmies Ari Holsa saimaannorppaa kuvaavan taulun edessä
Valtakunnallinen pääluottamusmies Ari Hölsä oli tänä keväänä neuvottelemassa ilmastokirjauksia lossialan työehtosopimuksiin.

Finavian strategiaan on kirjattu tavoite saavuttaa tänä vuonna nettonollapäästöt kaikilla lentoasemilla. Se tarkoittaa hiilipäästöjen painamista mahdollisimman alas.

Kahdenkymmenen asteen lämpötila huhtikuussa ei ole normaalia.

Jouko Sarkkinen

Pääluottamusmies Jouko Sarkkinen Oulun lentokentältä toteaa, että tes-maailmassa muutos on ollut hitaampi. Hän uskoo, että jo seuraavissa neuvotteluissa ilmastoasioista puhutaan enemmän.

– Kyse on pitkälti asenteesta. Kyllä asioille pitää jotain tehdä. Kahdenkymmenen asteen lämpötila huhtikuussa ei ole normaalia.

Jouko Sarkkinen, Finavia
Pääluottamusmies Jouko Sarkkinen Finaviasta uskoo, että jo seuraavissa neuvotteluissa ilmastoasioista puhutaan enemmän.

Ilmastonmuutos etenee vauhdilla

Ilmastoasioissa on kyse oikeudenmukaisuudesta – siinä missä palkassa ja työehdoissakin,  painottaa sopimusasiantuntija Jussi Päiviö JHL:stä. Hän on työskennellyt pitkään sen eteen, että ilmastoasioistakirjattaisiin työehtosopimuksiin.

– Ilmasto muuttuu vauhdilla. Jos emme pysty sopimaan ilmastoasioista, emme ole muutoksessa mukana. Me vain reagoimme siihen.

Vaikka tämän kevään neuvotteluissa ei kaikkia tavoitteita saavutettukaan, Päiviö on siitä huolimatta toiveikas.

– Jos maapallo saa JHL:n toimilla edes sekunnin lisäaikaa, on se parempi kuin ei mitään.

Lossi ajamassa laituriin Turun saaristossa
Finferries aikoo vaihtaa kaikki vanhat diesellossit akkukäyttöisiin.

Anna Korpikosken mukaan osa työnantajista ottaa uusia ideoita avoimesti vastaan. Toisaalta ilmasto-teemat ovat juuri nyt vastatuulessa niin kansain-välisesti kuin kansallisesti.

– Sitä suuremmalla syyllä esimerkiksi ammattiliittojen kaltaisten toimijoiden tulee pitää kiinni ilmastoagendasta. Ilmastonmuutos tulee joka tapauksessa. Riippuu meistä itsestämme, miten sen suhteen toimimme.

Lue lisää: Ilmastokriisi tuntuu sinunkin työssäsi: ”Jos emme toimi nopeasti, häviäjiä olemme me kaikki”