18.1.2024

Marina Wiik gick från journalist till kommunikatör: ”Mycket av det jag gör nu har jag inte gjort förr”

Kommunikationsplaneraren Marina Wiik koordinerar some-innehåll i Österbottens välfärdsområde och synliggör verksamheten.

En kontinuerlig inlärningsprocess. Så beskriver Marina Wiik, kommunikationsplanerare på Österbottens välfärdsområde, sitt arbete. Om namnet låter bekant är det för att Wiik i tio år skrev för Motiivi och innan det jobbade hon på bland annat Kyrkpressen.

I sitt nya jobb har hon hoppat av journalistrollen och blivit kommunikatör.

– Eftersom jag jobbade så länge som journalist vet jag hur jag ska tänka när jag vill nå ut till människor och paketera budskap, men de tekniska kanalerna är annorlunda, säger Wiik.

Arbetsdagarna går åt till att skriva pressmeddelanden och webbartiklar, skapa inlägg på sociala medier, redigera video och planera rekryteringskampanjer. Wiik skriver också artiklar för välfärdsområdets kundtidning Hembesöket som utkommer två gånger om året.

– Mycket av det jag gör nu har jag inte gjort förr. Jag har också fått lära mig att inte göra långa intervjuer om det inte behövs för slutprodukten.

Under hela sin karriär har Marina Wiik tyckt om att lära sig nya saker.

Även journalistrollen har förändrats under Wiiks dryga tjugo år i branschen.

– När jag började som journalist fotade man på film och framkallade bilderna i en fotoaffär. Internet fanns men det användes inte särskilt aktivt.

Under hela sin karriär har Wiik tyckt om människomöten – en chans att få en inblick i någon annans liv och arbete och lära sig nya saker. Det får hon fortfarande göra, även om resultatet numera sällan är en längre tidningsartikel.

– Jobbet förutsätter mångsidighet och en förmåga att hålla flera projekt i gång samtidigt. Vi får stort ansvar men å andra sidan är det möjligt att få hjälp av kollegerna med låg tröskel.

Marina Wiik skriver också artiklar för välfärdsområdets kundtidning Hembesöket.

Med från starten

Marina Wiik koordinerar innehållet i välfärdsområdets huvudkonton i sociala medier. Hon jämför arbetet i kommunikationsteamet med ett startup-företag. Välfärdsområdet, som föregicks av en samkommun, grundades den 1 januari 2023.

– Det är fint att få vara med nästan från början och bygga upp kommunikationen. Vi har som mål att få upp följarantalet på Instagram och Facebook med 50 procent. På Instagram har vi redan nått målet, på Facebook är vi nästan där.

En viktig insikt är att det krävs olika typer av inlägg för varje kanal.

– Det är så den här branschen ser ut nu, sociala medier är en realitet som ingår. Då är det min uppgift som proffs att greppa det, säger Wiik.

Läs mer: Kanslisten Johanna Slotte Dufva är spindeln i nätet på serviceboendet Hemmet ”Min uppgift är att få mina pusselbitar att passa in i det stora pusslet”

Hon berömmer sina yngre kollegor som bidrar med hjälp och råd. Tillsammans med de andra i teamet funderar hon ut koncept för sociala medier och ser till att det publiceras innehåll.

– Det är en självklarhet att allt görs på två språk och ingen ifrågasätter det. Det är befriande, säger Wiik som själv är helt tvåspråkig.

– Det är en självklarhet att allt görs på två språk och ingen ifrågasätter det.

Kommunikationsteamet har hand om kanaler på sociala medier för den breda allmänheten i Österbotten. Utöver det har olika enheter och tjänster egna kanaler som de själva ansvarar för.

– Vi handleder dem och har ibland haft some-workshoppar med dem, berättar Wiik.

Leder diskussioner

En stolt stund på det nya jobbet blev lanseringen av en ny kommunikationskampanj för rekrytering som går under namnet 8 000 berättelser.

– Vi har intervjuat proffs som jobbar i olika uppgifter i välfärdsområdet. Vi har planerat och genomfört allt själva, vid sidan av vårt övriga arbete.

En annan ny uppgift är att vara programledare under virtuella morgonkaffestunder som riktar sig till personalen.

– Vi har inbjudna gäster och samtalar om ett visst tema i 45 minuter. I början kändes det som en utmaning för mig, men nu har jag lett samtalet ett par gånger och det har gått bra.

I medieföreläsningar för personer i chefsställning har Wiik nytta av sina journalistiska erfarenheter. En konkret utmaning är att hon inte har någon tidigare erfarenhet av hälsovårdsbranschen.

– Jag känner inte till substansen så bra. Vilken avdelning sköter vad? Det tar en stund att lära sig det och hur den här typen av kommunikation fungerar.

En viktig insikt för Marina Wiik är att innehållet måste anpassas för de olika kanalerna.

Cyklar till jobbet

I dag jobbar och bor Marina Wiik i Österbotten, men det första halvåret som kommunikationsplanerare jobbade hon från Esbo och pendlade till Vasa vid behov.

– Det hade varit mer konstigt utan pandemin, men folk var vana vid att man jobbar på distans.

Sedan sommaren bor hon och familjen i Dragnäsbäck i Vasa. Wiiks fritid går främst åt till att få ordning på huset och att hitta nya rutiner. En positiv följd av flytten är att hon nu kan cykla till jobbet, till skillnad från när hon bodde i Esbo och arbetade i Helsingfors.

– Det är en trevlig cykelväg längs strandpromenaden.

Efter flytten till Vasa kan Marina Wiik cykla till jobbet längs strandpromenaden.

Överlag trivs Wiik med att röra på sig utomhus.

– Naturen är viktig för mig fastän jag inte är bra på vildmarksfärdigheter. Om jag skulle ha mer tid skulle jag också gå mer på teater och utställningar och läsa mer.

Efter tio år på JHL innebär facket goda vänner som består även efter att hon bytt jobb. Arbetet som journalist på facket har också kommit med en viktig lärdom.

– Man ska höra till ett förbund som har rätt att förhandla och sluta avtal med den egna arbetsgivaren.

– Man ska höra till ett förbund som har rätt att förhandla och sluta avtal med den egna arbetsgivaren och det har JHL med Österbottens välfärdsområde. Om det kör ihop sig med något vet jag vem jag ska ringa.