10.9.2019

Kotihoitaja Maarit Lindholm on maksanut satoja euroja parkkisakkoja, jotta voi tehdä työnsä: ”Asiakkaan luokse on pakko päästä”

Kotihoidon työntekijät joutuvat pulittamaan omasta pussistaan sakkoja ja pysäköintimaksuja, sillä asiakas ei voi odottaa luvallisen parkkipaikan löytämistä. Nyt hoiva-ammattilaiset vaativat lakimuutosta, joka vapauttaisi heidät kohtuuttomasta tilanteesta.

Lähihoitaja Maarit Lindholm on maksanut työuransa aikana ainakin parin sadan euron edestä pysäköintisakkoja, jotta on pystynyt tekemään työtään eli huolehtimaan asiakkaidensa voinnista.

Yhden sakon JHL:läinen Lindholm kertoo saaneensa anteeksi pitkän väännön tuloksena. Hän sanoo joutuneensa käymään keskustelun omin päin, vailla tukea työnantajalta.

– Kotihoidolla pitäisi olla mahdollisuus parkkeerata mahdollisimman lähelle asiakkaita.

Työnantaja, Helsingin kaupunki, on Lindholmin mukaan pessyt kätensä ja ilmoittanut yksikantaan, että maksuvastuu on työntekijällä.

Lindholm työskentelee Jakomäen kotihoidossa Koillis-Helsingissä. Työalueeseen kuuluvat Heikinlaakso, Jakomäki ja Suurmetsä. Hän kertoo, että joutuu aika ajoin jättämään työauton sakkopaikalle, kun muita parkkipaikkoja ei ole lähettyvillä.

Tämä on ollut hänelle työn arkea ne 16 vuotta, jotka hän on toiminut ammatissaan.

Lähihoitaja Maarit Lindholm toimii kotihoitajana Koillis-Helsingissä.

”Siinä on aina ristiriita”

– Asiakkaan luokse on päästävä ajallaan, mutta sakot uhkaavat, kun parkkipaikkoja ei ole. Siinä on aina ristiriita, Lindholm kertoo.

– Kotihoidolla pitäisi olla mahdollisuus parkkeerata mahdollisimman lähelle asiakkaita, ettei parkkipaikan metsästykseen menisi aikaa.

Pelissä voi olla ihmishenki. Jos asiakkaan luona syntyy hätätilanne, hoitajan on soitettava paikalle kollega. Tilanteessa ei usein ole muuta mahdollisuutta kuin jättää auto luvatta esimerkiksi asiakkaan taloyhtiön pihaan tai maksulliselle parkkipaikalle.

Pelissä voi olla ihmishenki.

– Pikkuisen kauhistuttaa, kun kollegalta tulee soitto, että nyt pitää tulla jeesaamaan – asiakas on esimerkiksi kaatunut tai lattialla, Lindholm kertoo.

– Viime aikoina olen useaan kertaan itse soittanut työkaverilleni, että täällä on asiakas kaatuneena lattialla, voisitko tulla auttamaan hänet ylös.

Maarit Lindholmille sakkojen jännittäminen on työn arkea joka viikko.

Usein sakot uhkaavat siksi, että auto on jäänyt luvalliselle parkkipaikalle liian pitkäksi aikaa.

Asiakas on huolehdittava loppuun asti, vaikka käynti venyisi. Kun auto on parkissa yliaikaa, kotihoitaja voi vain toivoa, ettei pysäköinninvalvoja ehdi huomata tilannetta ennen kuin siirtyminen seuraavan asiakkaan luo on mahdollista.

Toinen syy siihen, että auto pitää viedä asiakkaan lähelle, ovat lääkkeet. Kotihoidon työntekijällä voi olla matkassaan lääkkeitä, joiden kuljettaminen jalkaisin pitkiä matkoja on riski.

Käytännöt ovat hajanaisia

Maarit Lindholm toteaa päässeensä vähällä verrattuna moniin kollegoihinsa.

Koillis-Helsingissä kotihoidolla on usean taloyhtiön kanssa sopimus, että työauton saa jättää sanktiotta esimerkiksi kerrostalon kupeeseen. Myös kaupungin omia parkkipaikkoja on suhteellisen tiheässä, ja niihin kaupungin tunnuksilla varustetun työauton saa jättää ilmaiseksi, kun asettaa tuulilasiin kotihoidon kyltin.

Ongelma ovat yksityiset parkkipaikat, joille parkkeerattuja autoja kotihoidon kyltti ei estä sakottamasta, sekä pysäköinninvalvojat, jotka eivät ole perillä sopimuksista.

Huomattavasti hankalampaa on keskustassa, jossa vapaita luvallisia tai maksuttomia parkkipaikkoja ei usein ole lähimaillakaan.

Muusta Suomesta puhumattakaan. Pysäköintikäytännöt ovat ympäri maata erittäin hajanaiset.

– Maaseudulla on pidemmät välimatkat, yksisuuntaisia teitä ja niin edelleen, Lindholm toteaa.

– Kotihoitaja voi olla vanhuksen ainoa kontakti ulkomaailmaan, huomauttaa Maarit Lindholm.

”On vaan ääneen ihmeteltävä”

Kotihoidon pysäköintiin liittyy muitakin ongelmia. Maarit Lindholmin mukaan työntekijä saa kontolleen huomautuksen katsastamattomasta työautosta, vaikka hän ei edes tiedä, milloin auto pitäisi katsastaa.

Ja vielä: joillakin kotihoidon työntekijöillä on oikeus käyttää työssään omaa autoaan. Auton takaosasta puuttuu kaupungin tunnus, jolloin voi olla vaikea todistaa, että auto on työajossa.

– On vaan ääneen ihmeteltävä, miksi huoltoajokyltillä on sallittua ajaa ihan rapun eteen, jotta asuntoa saadaan kunnostettua, mutta kotihoidon autot eivät saa samaa oikeutta. Me huollamme ja hoidamme asukasta yhtä lailla ja meidän pitää päästä paikalle helposti ja nopeasti.

Hoitajat vaativat päätöksiä

Kotihoidon työntekijät vaativat nyt valtiovallalta päätöksiä. Hämeenlinnalainen lähihoitaja Hanna Jokinen on perustanut verkkoon adressin, joka vaatii, että kotihoitajat saisivat kautta maan luvan parkkeerata työautonsa maksutta ja aikarajatta kaikille parkkipaikoille sekä tarpeen vaatiessa poikkeuspaikkoihin kuten pihamaille. Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) on luvannut edistää asiaa.

Asia nytkähti vielä askeleen eteenpäin lokakuussa 2019, kun liikenneministeriö pyysi lausuntoa hallituksen esitysluonnoksesta, joka muuttaisi kesäkuussa voimaan tulevaa tieliikennelakia.

Ehdotuksessa kotihoidon työntekijöille säädettäisiin mahdollisuus poiketa pysäköinnin rajoituksista kaikkialla Manner-Suomen alueella.

– Miksi huoltoauton saa ajaa rapun eteen, mutta kotihoidon autoa ei? Me huollamme ja hoidamme asukasta yhtä lailla.

Helsingin kaupunki on keskustellut sähköpotkulaudoista, joilla hoitajat voisivat tehdä asiakaskäyntejä.

Maarit Lindholmin mielestä potkulaudat voivat toimia vain joissakin tilanteissa, kuten käytössä jo olevat sähköpyörätkin.

–  Talvella niiden käyttäminen on vaarallista. On liian kylmää ja liukasta. Lisäksi loska takertuu pieniin pyöriin kiinni.

Lindholm jatkaa, että vesisateella on suuri kaatumisriski.

– Kovin suurta määrää välineistöä ei myöskään potkulaudalla ajellessa pysty kantamaan.

Tieliikennelakiin vaaditun muutoksen tärkein päämäärä on yhtenäistää koko maan käytännöt. Esimerkiksi Helsingin kylttijärjestelmä koskee vain pääkaupunkia. Tarve saada valtakunnallisesti yhtenäinen pysäköintikäytäntö on akuutti sekä asiakkaille että hoitajille.

– Kotihoitaja voi olla vanhuksen ainoa kontakti ulkomaailmaan, huomauttaa Maarit Lindholm.

Maksutonta pysäköintiä kotihoidon työntekijöille vaativan adressin voi allekirjoittaa 15. syyskuuta mennessä täällä.

Juttua muokattu 10. syyskuuta kello 13.55: kotihoidon työntekijän nimikettä täsmennetty.

Juttua päivitetty 23. lokakuuta kello 10.15: lisätty maininta ehdotuksesta tieliikennelain muutokseksi.