22.10.2020

Folkhälsan kehitti senioreille pelejä: VR-tekniikalla uutta potkua vanhustyöhön

Virtuaalitodellisuutta on jo jonkin aikaa hyödynnetty vanhusten lihaskunnon ylläpidossa. Asumispalveluja senioreille tarjoava Folkhälsan on kehittänyt kaksi VR-peliä, jossa vanhukset saavat liikuntaa ja virikkeitä turvallisessa ympäristössä.

Kun Folkhälsan vuonna 2017 kiinnostui VR-tekniikan tuomisesta palvelutaloihinsa, se oli Suomen sosiaali- ja terveysalalla uutta.   

– Halusimme parantaa digiosaamista organisaatiossamme ja testata yhteiskehittämistä työtapana, sanoo projektinjohtaja Mikaela Wiik Folkhälsanista.

Organisaatio kehitti VR-pelinsä yhteistyössä tanskalaisen startup-yrityksen Gonio VR:n kanssa. Myös henkilökunnan ja senioriasiakkaiden toiveet ja ajatukset otettiin huomioon.

Projektin käynnistyttyä pelien suunnittelu ja prototyyppien kehittäminen kesti kolmisen kuukautta. Pelit tulivat palvelukoteihin 2018.

– Olemme lopputulokseen tyytyväisiä. Henkilökunnalle ja senioreille pidetyt suunnittelupajat lisäsivät yhteisöllisyyden tunnetta ja tekivät peleistä käyttäjille räätälöityjä, sanoo Wiik.

– Halusimme, että pelit toimisivat mahdollisemman vähällä määrällä nappuloita ja vipuja.

Molemmissa peleissä liikutaan metsämaisemassa. Toisessa pelaaja suorittaa erilaisia tehtäviä resiinan kyydissä. Hänen pitää esimerkiksi poimia tietty määrä omenoita tai sieniä kurottaen kehollaan niitä kohti.

– Peliä voi pelata istualtaan, joten se on riskitön myös niille, joilla on alentunut toimintakyky, sanoo Wiik. Hän toimii myös Folkhälsanin fyysisen toiminnan ja palautumisen asiantuntijana. 

Anita Lind oli yksi Folkhälsanin VR-pelien kehitystyöhön osallistuneista senioreista. Hän asuu Ruskeasuon Folkhälsan-talossa Helsingissä.

Toinen peli on tarkoitettu senioreille, jotka pystyvät seisomaan ja suoristautumaan. Pelaaja valitsee, haluaako hän rakentaa jakkaran, pöydän vai linnunpöntön. Hän kerää puutavaran eri hyllyiltä, kokoaa palaset ja maalaa aikaansaannoksensa. Ennen nikkarointia hän käy tukkimetsässä ja toimittaa sahaamansa puut verstaalle.

– Halusimme, että pelit toimisivat mahdollisemman vähällä määrällä nappuloita ja vipuja. Olimme myös tarkkoja siitä, että pelit eivät aiheuttaisi pahoinvointia tai toisi esille huonoja muistoja.  

Lue lisää: VR vie todellisuuden tuolle puolen – Virtuaalisuus voi mullistaa terveydenhuollon tulevaisuuden

Portti uudelle tekniikalle

Aktiivisille senioreille Folkhälsanin pelit ovat toimineet uuden tekniikan airueina. Muun muassa palvelutalo Gullkronanissa Helsingissä asuva Kaj Tallroth, 80, sai niiden kautta esimakua VR-tekniikasta.

– Olen kiinnostunut kaikesta uudesta ja testasin resiina- ja rakennuspelejä heti, kun siihen oli mahdollisuus, sanoo Tallroth.   

Hän on työskennellyt professorina ja röntgenlääkärinä, joten kolmiulotteiset kuvat ja tietokoneet ovat hänelle tuttuja. Muutaman kierroksen jälkeen Folkhälsanin omat pelit alkoivat olla hänelle liian helppoja, joten hän ja muutama muu asukas siirtyivät vaativampiin sovelluksiin.   

– Nojauduin taaksepäin istuimessa ja otin tukea jaloilla. Meno kutitti vatsanpohjaa ja oli oikein lystikästä.

VR-lasit nenällään Tallroth on muun muassa tehnyt virtuaalimatkan New Yorkiin ja kilpaillut kolme vuotta vanhemman veljensä kanssa jousi-ammunnassa. Lisäksi hän haastoi korkean paikan kammonsa menemällä kolmiulotteisen vuoristoradan kyytiin.

– Nojauduin taaksepäin istuimessa ja otin tukea jaloilla. Meno kutitti vatsanpohjaa ja oli oikein lystikästä, Tallroth sanoo.  

Tekniikka ei korvaa hoitajaa

Monet seniorit ovat suhtautuneet uuteen tekniikkaan ennakkoluulottomasti, arvioi Folkhälsanin Espoon palvelukodin johtaja, toimintaterapeutti Catharina Schubert. Sen sijaan uuden tekniikan haltuun otto ja laitteiston pystyttäminen on ollut osalle hoitajista hieman vierasta.

Schubert osallistui Folkhälsanin pelien kehittämiseen. Ne ovat vastannet hänen odotuksiaan ja tuoneet sekä hyötyä että huvia.

– Metsämaisema ja sen äänet ovat auttaneet levottomia, muistiongelmaisia asukkaita rentoutumaan. Monien senioreiden mielestä harjoittelusta tuli hauskempaa ja helpompaa, kun yhdistimme pelit kuntopyöräämme.

Folkhälsanin palvelukotien asukkaat käyttävät VR-pelejä henkilökunnan avustuksella. Pelit täydentävät palvelukotien muita aktiviteetteja, kuten ulkoilua. (Viitekuva)

Konkreettisena hyötynä hän mainitsee esimerkiksi, että pelit ovat laajentaneet joidenkin liikuntarajoitteisten liikeratoja.  

– Pelin aikana vanhus on välillä unohtanut, ettei hän yleensä käytä esimerkiksi vasenta käsivarttaan ja sitten hän on kuitenkin käyttänyt sitä.

– Pelejä on käytetty ensisijaisesti talvella. Kesäisin pyrimme olemaan asukkaiden kanssa ulkona.

Asukkaat pelaavat VR-pelejä ainoastaan henkilökunnan opastuksella ja Schubertin mukaan pelit täydentävät palvelukodin muita aktiviteetteja.

– Pelejä on käytetty ensisijaisesti talvella. Kesäisin pyrimme olemaan asukkaiden kanssa ulkona. Meillä on esimerkiksi riksoja, joilla he pääsevät pyöräajeluille.

Folkhälsan on käyttänyt VR-tekniikka jossain määrin kuntoutuksessa ja fysioterapiassa. Organisaatio osallistuu myös Suomen luonnon moninaisuutta esittelevän VR-elokuvan tekoon. Elokuvasta tulee osa näyttelyä, joka käsittele luonnon vaikutusta psyykkiseen hyvinvointiin. Tuotosta tullaan mahdollisesti käyttämään myös Folkhälsanin omassa toiminnassa.